Skip to content

Blog

Webshop starten als kleine ondernemer?

webshop starten ondernemen

Webshop starten als kleine ondernemer?

4288
0
0

Tegenwoordig shoppen mensen steeds meer online. Een webwinkel beginnen is in deze tijd dus nog niet zo’n slecht idee. Wil je dit goed aanpakken, dan is een goede voorbereiding al het halve werk. De voorbereiding is namelijk bepalend voor het uiteindelijke resultaat en succes. Je moet dit dus niet onderschatten, maar gestructureerd en gedetailleerd uitwerken. Voer je dit goed uit, dan heb je net even een stapje voor op je concurrentie of bespaar je kosten.


Wees goed voorbereid met dit stappenplan…

In dit artikel vind je het stappenplan voor een goede voorbereiding voor jou als kleine ondernemer toegelicht. Hiermee hopen we je snel op weg te helpen, zodat je een vliegende start maakt met jouw webwinkel.

Stap 1: Maak een businessplan

Als eerste stap is het goed om voor ogen te hebben hoe de bedrijfsvoering eruit gaat zien. Een bedrijfsplan maken kan uitdagend en tijdrovend lijken, maar het is echt ontzettend nuttig voor het oprichten van je online bedrijf.

Het biedt je een gestructureerd en gedetailleerd overzicht van alle dingen waar je rekening mee moet houden. Zo weet je zeker dat je niet iets belangrijks vergeten hebt.

Stap 2: Heb je leveranciers paraat

Wanneer je een webwinkel start met producten die van een externe partij moeten komen, is het zaak om op tijd je leveranciers verzameld te hebben. Zorg ook dat je alvast goede afspraken maakt over levertijden, prijzen en dergelijke. Zo kun je een betere planning maken en weet je zeker dat de producten op tijd binnenkomen en je voorraad op peil blijft.

Wil je een webshop zonder voorraad beginnen? Verdiep je dan goed in de verschillende marketplaces en leveranciers waarop je jouw dropshipping webshop kunt aansluiten.

Stap 3: Bedenk een goede domeinnaam

Nadat je hebt vastgesteld wat je wilt verkopen en waar je het vandaan haalt, kun je aan de slag met je website. En je begint natuurlijk met het bedenken van een goede domeinnaam. Een goede domeinnaam hoort kort, pakkend en makkelijk te typen zijn.

Woorden die moeilijk te spellen zijn, kun je dus beter vermijden. Ook kun je het beste gebruikmaken van “.nl” of “.com”, dan bijvoorbeeld “.net” of “org” omdat de meeste browsers zijn ingesteld op deze vormen. Mocht de “.nl” of “.com” versie al bezet zijn, kijk dan ook eens naar de “.shop” extensie.

Stap 4: Zoek een betrouwbare en snelle webhosting partij

Heb je een goede domeinnaam bedacht dan is de volgende stap het zoeken van een betrouwbare webhost. Een webhosting service zorgt voor de nodige ondersteuning en is essentieel voor het opereren van je bedrijf als zzp’er. De meeste webhosts vragen een maandelijkse vergoeding voor de plek. Het gaat dus waarschijnlijk wel wat kosten, maar dat spreekt ook wel voor zich.

Als kleine ondernemer wil je natuurlijk je kostenposten zo laag mogelijk houden, maar houd wel in je achterhoofd dat het goedkoopste niet altijd het beste is. Een webhosting service met een goede support scheelt enorm veel frustratie, tijd en geld.

Let daarnaast ook op de snelheid van je webhosting. Dit is namelijk een belangrijke factor voor je vindbaarheid in Google, maar ook de gebruikerservaring van je bezoekers.

Stap 5: Jouw webwinkel maken

De keuze van de juiste webshop software is een erg belangrijke stap wanneer je een webshop wil maken. Webshop software is de basis voor alle processen in je webshop, van product weergave, tot voorraadbeheer tot aan de kassa. Het kiezen van de juiste software is dan ook een uitdaging.

In de eerste plaats is het belangrijk dat je uitzoekt met wat voor soort software je gaat werken. Grofweg heb je drie opties:

  • Open-source webshop software
  • SaaS webshop software
  • Woocommerce icm. WordPress

Met open source webshop software zoals Magento of Opencart dien je over programmeerkennis te beschikken. Heb je dit niet dan is er ook SaaS webshop software met kant-en-klare templates waar je meteen mee aan de slag kan. Op deze manier is het zelfs voor een beginneling zonder technische kennis mogelijk om een webshop te beginnen.

Ook Woocommerce is zelf goed in te regelen als je een beetje handig met WordPress bent. Wil je echter veel producten op je webshop verkopen (meer dan 200), dan is SaaS een betere optie. Het beheren van je assortiment is daarmee namelijk eenvoudiger en efficiënter.

Toch is het fijn als je een programma eerst kunt testen. Veel (SaaS) webshop software aanbieders geven je de mogelijkheid om voor een proefperiode tussen de 14 en 30 dagen het systeem gratis uit te proberen. Hierna heb je een veel beter beeld en gevoel bij het programma en kun je dus een betere inschatting maken of het goed bij je webshop past.

Stap 6: Verdiep je in SEO

Wanneer je webshop gemaakt en ingericht is, zou je denken dat je direct van start kan gaan. Maar niets is minder waar. Als je veel verkeer naar je webshop wilt krijgen, moet je goed vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google of Yahoo. Dit doen met zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd). Dus zorg dat je webshop SEO-proof is.

Er zijn bedrijven met SEO-experts die je kunnen helpen om hoger in de ranking te staan. Heb je een beperkt budget, dan kun je er ook zelf in verdiepen en mee aan de slag. Door te googelen vind je al snel SEO-handleidingen en cursussen voor beginners.

Houd er rekening mee dat het veel tijd kost voordat je goed vindbaar bent in zoekmachines. Zeker als je hier nog weinig kennis van hebt.

Stap 7: Maak een (online) marketingplan

Je webwinkel is klaar en zoekmachine geoptimaliseerd om meer verkeer te genereren. Als je sneller resultaat wilt zien, kun je dit ook op een andere manier aanpakken. Een marketingplan opzetten daarom een goed idee.

Een effectieve marketingstrategie is namelijk de sleutel tot een succesvol bedrijf. Naast SEO kun je de volgende kanalen inzetten:

  • Search Engine Advertising (SEA)
  • E-mailmarketing
  • Feedmarketing

In tegenstelling tot SEO heb je voor SEA en feedmarketing wel een budget nodig. Met SEA kun je betaalde advertenties zichtbaar maken op zoekmachines zoals Google. Met e-mailmarketing kun je door middel van bijvoorbeeld een nieuwsbrief speciale acties aanbieden.

Feedmarketing is het automatisch doorzetten van de productdatabase van je webshop naar andere platforms en vergelijkingssites zoals Marktplaats, Bol.com, Beslist of Google Shopping. Via deze kanalen kun je er dus voor zorgen dat je sneller meer mensen naar je webshop krijgt of via deze platforms direct verkopen genereert.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *