Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Boetes van 50.000 euro voor eenmanszakenAls (kleine) webwinkel loop je het risico om boetes te krijgen wanneer je (ongemerkt) regels overtreed. Zo kreeg een webwinkel een megaboete van 500.000 euro voor het niet al te nauw nam met de bedenktijd en kregen 5 andere webwinkels samen 590.000 euro aan boetes voor het onjuist informeren van consumenten. Deze boetes blijven niet beperkt tot grote bedrijven, maar ook diverse eenmanszaken hebben boetes van 50.000 euro en meer kregen.

Het gaat hierbij niet alleen om webwinkels waar grote hoeveelheden klachten over zijn. Ook een eenmanszaak welke de informatie op haar website niet geheel in orde had kreeg een boete van maar liefst 50.000 euro. Een erg hoge boete voor een relatief klein vergrijp.

Keurmerk voorkomt boetes

We hebben de besluiten van de ACM gelezen, hoewel we ze erg streng vinden komen we wel tot de conclusie dat deze webwinkels niet door onze keuring waren gekomen. Onze keuring helpt dus om zulke enorme boetes te voorkomen.

We denken dat hiermee het belang van een goed keurmerk opnieuw onderstreept wordt. We blijven ook in overleg met de ACM en andere instanties om jou wanneer nodig te informeren over nieuwe regels of veranderingen.

Net als andere partijen kunnen we geen garanties geven, zo kunnen we jou nooit overal op controleren. Hierin zijn we open en transparant. Wel wordt het risico op een boete met ons keurmerk enorm verkleind en durven we te zeggen dat de webwinkels die boetes hebben gekregen, deze niet hadden gekregen wanneer ze door ons gekeurd waren.

Oneerlijke regels?

We horen van veel webwinkels dat ze de regels oneerlijk vinden. In veel gevallen zijn we het daarmee eens. Zo heeft een klant online veel meer rechten dan in een fysieke winkel. Dat is naar ons idee niet meer van deze tijd. Wij proberen het signaal van onze leden door te geven aan de politiek, maar het is niet waarschijnlijk dat de regels op korte termijn zullen veranderen. Ter meer daar deze regels Europees afgesproken.Wij raden je dus aan om wel aan de regels te voldoen en zullen onze leden daar dan ook streng op controleren.