Voorkom hoge boetes

Juridische zaken op orde met WebwinkelKeur

voorkom boetes webwinkelkeur

Een webshop, groot of klein, loopt het risico om waarschuwingen en boetes te krijgen wanneer er (ongemerkt) regels worden overtreden. Zo kreeg een webwinkel een megaboete van 500.000 euro voor het niet al te nauw nemen met de bedenktijd. En kregen 5 andere webwinkels samen 590.000 euro aan boetes voor het onjuist informeren van consumenten. In praktijk hebben we gezien dat deze boetes niet beperkt blijven tot de grotere webshops. Diverse eenmanszaken hebben ook boetes van 50.000 euro en meer gekregen.

Het gaat hierbij niet alleen om webwinkels waar grote hoeveelheden klachten over zijn. Ook een eenmanszaak die haar informatie op de webshop niet geheel op orde had kreeg een boete van maar liefst 50.000 euro. Een erg hoge boete voor een relatief klein vergrijp.

Webwinkel keurmerk voorkomt boetes

We hebben de besluiten van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gelezen, hoewel we ze erg streng vinden komen we wel tot de conclusie dat deze webwinkels niet door onze keuring waren gekomen. Onze keuring helpt dus om zulke enorme boetes te voorkomen.

We denken dat hiermee het belang van een goed keurmerk opnieuw onderstreept wordt. We blijven ook in overleg met de ACM en andere instanties om jou, wanneer nodig, te informeren over nieuwe regels of veranderingen.

Risico op boetes wordt verkleind

Net als andere partijen kunnen we geen garanties geven, zo kunnen we jou nooit overal op controleren. Hier zijn we open en transparant in. Wel wordt het risico op een boete met ons keurmerk enorm verkleind en durven we te zeggen dat de webwinkels die boetes hebben gekregen, deze niet hadden gekregen wanneer ze door ons gekeurd waren.

Oneerlijke regels voor webwinkeliers

We horen van veel webwinkels dat ze de regels oneerlijk vinden. In veel gevallen zijn we het daarmee eens. Zo heeft een klant online veel meer rechten dan in een fysieke winkel. Dat is naar ons idee niet meer van deze tijd. Wij proberen het signaal van onze leden door te geven aan de politiek, maar het is niet waarschijnlijk dat de regels op korte termijn zullen veranderen. Ter meer daar deze regels Europees afgesproken zijn. Wij raden je dus aan om wel aan de regels te voldoen en we zullen onze leden daar dan ook streng op controleren. Middels onze gratis voorbeelddocumenten ben je weer een stapje dichterbij het juridisch op orde maken van je webshop.