Drukke periode in aantocht! Hoe bereidt Van Delft zich voor?

van delft pepernotenfabriek

Over goed twee maanden staan de feestdagen al weer voor de deur. Gezien pepernotenfabriek Van Delft deze pieken uiteraard kent, hebben wij Ronald, de marketingmanager van de pepernotenfabriek, naast wat inside information om een aantal tips gevraagd over hoe zij zich op deze drukke periode voorbereiden.

The beginning of…

Nu zal je wel denken, pepernoten, ja doh die verkopen zichzelf rond Sinterklaas. Maar we hebben het niet over een klein, kruidig, knapperig koekje met een gladde onderkant. Van Delft verkoopt namelijk pepernoten in maar liefst 50 verschillende smaken. De eerste pepernoot is in 1880 door Jan van Delft bedacht (inmiddels is de fabriek overgenomen door een nieuwe eigenaar). In de jaren 90 ontstond een nieuwe unieke pepernoot. Een pepernoot met een laagje chocola. Deze werden mega populair. In 2005 zijn er daarna steeds meer smaken op de markt ontstaan. En als er één in de smaak valt, zijn er vast nog zoveel meer!

Maar dé vraag die iedereen stiekem wil weten… Wie bedenkt die smaken nou?

Bij Van Delft hebben we een heus koekjesinnovatielab met vijf smaakexperts die zich het hele jaar door bezighouden met het verzinnen van niet alleen nieuwe smaken pepernoten, maar ook chocola en andere nieuwe producten. Elk jaar komen er wel nieuwe smaken/producten op de markt. Zo zijn Puur Orange en koffiemix dé nieuwe smaken van 2020. – geeft Ronald te kennen.

Van Delft maakt haar pepernoten in haar eigen fabriek in Harderwijk. Via een hele lange lopende band worden alle pepernoten geproduceerd en verpakt om deze uiteindelijk naar de klant te versturen, of om in de winkel te verkopen. Wel even een grappig feitje; de eigenaar van Van Delft heeft soms zijn hele bureau vol liggen met pepernoten en andere lekkernijen om te testen. Hij bepaalt uiteindelijk welke smaken er op de markt worden gebracht. Maar dat is niet alles, hoe weet je nu beter wat in de smaak valt dan het je eigen klanten vragen? Daarom worden regelmatig klanten gevraagd smaken te testen. Huh? Wat? Wááár kunnen we ons inschrijven?

Tip 1: Vraag via social media naar de mening van je klant.

Elk jaar vragen we via social media welke smaken de consument nog mist in ons assortiment. Vorig jaar kregen we veel reactie van mensen die het jammer vonden dat wij de dropsmaak uit ons assortiment hadden gehaald. Wij hebben toen direct de smaak weer toegevoegd aan ons assortiment. Dit bewijst maar weer hoe belangrijk de mening van je klant is. – aldus Ronald.

Tip 2: Bereid je voor.

Over het hele jaar bestaat van Delft uit zo’n 450 werknemers. Van september tot en met december zijn er de meeste werknemers. Vanaf september verspreiden zich door het hele land dan ook Van Delft pop-up stores.

Ongeveer 2 maanden van tevoren gaan wij op zoek naar leegstaande panden. Er zijn dan natuurlijk ook extra mensen nodig om deze panden in te richten, denk aan: kassasystemen, inrichten van de winkels, bevoorraadden et cetera. In de webshop en in de fabriek zijn we het hele jaar door met hetzelfde aantal werknemers. – vertelt Ronald.

Vanaf augustus wordt de productie ter voorbereiding op de feestdagen verhoogd en worden in de fabriek elke dag 23 miljoen (!) pepernoten gemaakt. Per jaar zijn dit 5,5 miljard pepernoten.

Maak je order persoonlijk

Bij van Delft worden de orders voorzien van een bedankkaartje. Hierop vindt de klant een korte uitleg over de herkomst van de chocola en hun keurmerk: Cocoa Horizons.

Daarnaast vinden wij het belangrijk om ook enige informatie over de herkomst van de producten toe te voegen. – laat Ronald weten.

Hoe bereidt Van Delft zich voor op de feestdagen?

van delft pepernotenfabriek jip

Van Delft zet fors in op geschenkartikelen voor de feestdagen. Hier wordt vooral veel gebruik van gemaakt door zakelijke klanten, denk aan luxe samengestelde geschenkverpakkingen en presentjes voor zakenrelaties. Ook hiervoor worden eventueel handgeschreven kaartjes gemaakt door de medewerkers. Daarnaast wordt er extra personeel aangenomen om de pop-up stores in te richten en te bevoorraden.

Tips van Ronald om de drukke periode door te komen

Het meest belangrijk is het bieden van goede klantenservice en een snelle levering. Voor 15.00 uur besteld betekent bij Van Delft de volgende dag in huis en binnen een uur ontvangt de klant een track & trace code waarmee de zending kan worden gevolgd.

Ook is het belangrijk om je voor te bereiden op onverwachte aanvragen of verzoeken. Zorg dat je voldoende mankracht hebt, waarmee je deze orders zo snel en efficiënt mogelijk kunt afhandelen. Een goede webshop met een goede navigatie zorgt voor minder klantcontact. Zorg dat de consument alles op je website kan vinden waar hij naar op zoek is. Omdat wij veel waarden hechten aan beoordelingen, hebben wij de mobiele topbar van WebwinkelKeur geïnstalleerd. Hierop is onze score in een oogopslag te zien. – Ronald.

Daarnaast geeft de topbar een vertrouwd beeld voor nieuwe klanten. En last but not least houd vooral het hoofd koel in de drukke periodes! Wij hebben in ieder geval al trek gekregen in pepernoten…