Skip to content

Pre-order, voorbestelling, herroepingsrecht, retour

DWQA QuestionsCategorie: JuridischPre-order, voorbestelling, herroepingsrecht, retour
Pieter asked 4 weken ago
Een klant bestelt via onze webshop een pre-order (voorbestelling). Er staat duidelijk aangegeven op de site dat het gaat om een pre-oder die pas over 3 maanden leverbaar is.
Na 1 maand besluit de koper dat hij het niet meer wil en wil zich beroepen op zijn herroepingsrecht. Wat mag je vervolgens als ondernemen ondernemen?
*Dit speciaal bestelde product mag niet retour naar de webwinkel omdat?

• Het is een op maat bestelde order
  • Hij heeft met het bestellen opdracht gegeven en pleegt nu contactbreuk.
  • Hij heeft met het bestellen opdracht gegeven om deze dienst uit te laten voeren en heeft de bedenkt tijd van twee weken overschreden.

*Dit speciaal bestelde product mag retour wij vragen 15% annuleringskosten voor gederfde winst omdat wij het bij de groothandel al reeds hebben ingekocht en niet kunnen retourneren?
Dit zijn zaken die we steed vaker tegen komen er iedereen er anders mee omgaat wat is nu juist?

3 Antwoorden
asoka Staf answered 4 weken ago
Beste Pieter,
Bedankt voor jouw vraag. Het is jammer dat de klant wil annuleren. Je hebt het over iets dat is geleverd, waardoor we het hier nog niet over het herroepingsrecht kunnen hebben. Het herroepingsrecht treedt pas in werking als de klant of een gemachtigde de bestelling officieel in ontvangst heeft genomen.
Hoewel er daarnaast over annuleren niet specifiek iets in de wet staat heeft de klant wel het recht op herroeping nadat deze het artikel heeft ontvangen, tenzij het artikel is uitgezonderd van herroeping. Je noemt een aantal redenen waarom dat zo zou kunnen zijn, maar helaas is maar 1 van die redenen rechtsgeldig. Zo mag je geen artikelen uitsluiten van retour als deze speciaal voor de klant besteld zijn. Daarnaast heb je het over dat er bij het bestellen opdracht is gegeven voor leveren, maar de opdracht is pas voltooid als de levering heeft plaatsgevonden. In jouw laatste punt spreek je over een dienst. Als het daadwerkelijk een dienst betreft moet je bij het aangaan van de overeenkomst duidelijk hebben aangegeven dat de herroepingstermijn direct ingaat. Heb je dat niet gedaan dan kan je dat nu niet achteraf zo stellen.
Het enige punt dat je wel zou kunnen gebruiken is dat het een op maat bestelde order is. Dat wil zeggen, op maat gemaakte producten kunnen worden uitgezonderd van het herroepingsrecht. De regels over wat hier daadwerkelijk onder valt zijn echter vrij streng. Meer over de uitzonderingen bij het herroepingsrecht lees je hier: https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/
In deze situatie adviseer ik je goed na te gaan of de bestelling uitgezonderd is van het herroepingsrecht. Heb je de klant daar voldoende over geïnformeerd via jouw algemene voorwaarden of wellicht op andere makkelijk vindbare plekken op jouw website? Moet je constateren dat deze bestelling niet uitgezonderd kan worden van het herroepingsrecht, maar weet je nu al dat de klant het niet wil hebben en dus zal herroepen, dan kan je kosten besparen door in plaats daarvan de order te annuleren. De kosten voor het verzenden van de klant hoef je dan namelijk niet onnodig te maken.
Ik hoop dat je met deze informatie de juiste beslissing zal kunnen nemen.

Groet, Asoka

Pieter answered 4 weken ago
Bedankt voor je antwoord

Dus als ik het goed begrijp voeren wij een \’dienst\’ uit als wij een pre-order voor de klant plaatsten bij de groothandel.
Dan moet dit duidelijk op onze website zijn vermeld in de algemene voorwaarden en door b.v een aparte pre-order pagina waar in dit staat vermeld. De klant heeft dan twee weken de tijd om zich te bedenken en daarna niet meer en vervalt daarbij herroeping daar hij dit binnen twee weken heeft kunnen aangeven.

mvg
Pieter

asoka Staf answered 4 weken ago
Beste Peter,
Dat hangt volledig af van waar de klant een pre-order voor heeft geplaatst. Iets pre-orderen is geen dienst, het is niets anders dan een bestelling waarbij een verlengde levertermijn wordt afgesproken.
Als hetgeen dat de klant heeft besteld wel een dienst is, kan je dat op deze manier doen. De klant zal dan niet alleen duidelijk moeten worden gemaakt dat de herroepingstermijn direct ingaat, maar hij zal ook duidelijk zelf moeten aangeven dat hij hiermee akkoord gaat. Dat laatste kan bijvoorbeeld door een vinkje te zetten zoals de klant dat in veel gevallen ook doet bij akkoord voor de algemene voorwaarden.

Groet, Asoka

Je antwoord