- Het is een op maat bestelde order
- Hij heeft met het bestellen opdracht gegeven en pleegt nu contactbreuk.
- Hij heeft met het bestellen opdracht gegeven om deze dienst uit te laten voeren en heeft de bedenkt tijd van twee weken overschreden.
Dan moet dit duidelijk op onze website zijn vermeld in de algemene voorwaarden en door b.v een aparte pre-order pagina waar in dit staat vermeld. De klant heeft dan twee weken de tijd om zich te bedenken en daarna niet meer en vervalt daarbij herroeping daar hij dit binnen twee weken heeft kunnen aangeven. mvg
Pieter
Als hetgeen dat de klant heeft besteld wel een dienst is, kan je dat op deze manier doen. De klant zal dan niet alleen duidelijk moeten worden gemaakt dat de herroepingstermijn direct ingaat, maar hij zal ook duidelijk zelf moeten aangeven dat hij hiermee akkoord gaat. Dat laatste kan bijvoorbeeld door een vinkje te zetten zoals de klant dat in veel gevallen ook doet bij akkoord voor de algemene voorwaarden.
Groet, Asoka
Beste Charlotte,
Bedankt voor jouw vraag. Het herroepingsrecht, of zelfs het hele consumentenkoop recht is niet van toepassing tussen twee bedrijven ( B2B ). Houdt er echter wel rekening mee dat wanneer er voor consumenten de mogelijkheid is om te bestellen op jouw website, het wel belangrijk is informatie over het herroepingsrecht en andere punten van het consumentenkoop recht te benoemen en uit te leggen op jouw website. Je kan dan daarbij vermelden dat deze regelingen niet van toepassing zijn op B2B overeenkomsten.
Groet, Asoka
In principe mag je dit niet zomaar doen. Je hebt immers al een prijsafspraak. Je mag de prijs dan alleen veranderen als dit ook in je algemene voorwaarden is opgenomen. Je moet hierin dan opnemen dat je als webwinkel binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen, door toedoen van taksen of verhoogde transportkosten. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden.
Ik heb hier een iets andere casus, ik heb B2B een pre-order geplaatst. Nu is het zo dat er inmiddels 5 maanden verstreken zijn en levering uitblijft en zelfs steeds verschoven wordt. Het gaat hier overigens niet over maatwerk maar over moeilijk te verkrijgen producten die in alle hype moeilijk te leveren zijn. Dit bedrijf koopt dit zelf vooraf in maar heeft vermoedelijk teveel hooi op hun vork genomen waardoor ze niet kunnen leveren. Nu vroeg ik mij af gezien zij een regel hebben dat bij pre-orders 15% in rekening wordt gebracht als annuleringskosten na 14 dagen van bestelling. In dit geval gaat dat natuurlijk niet op en kan je ook nooit binnen 14-dagen de bestelling annuleren. Is het wettelijk gezien mogelijk daar de leveringsplicht van deze partij uitblijft en het een pre-order betreft dat zij alsnog die kosten in rekening mogen brengen? Het is in dit geval namelijk buiten mijn macht en na het te lange wachten en wekelijkse uitstel wat nu dus al 5 maanden duurt inmiddels wel klaar.
Dank voor je bericht en ik kan mij voorstellen dat dit een lastige situatie is. Het is van belang of er een precieze leverdatum is afgesproken, of dat dit vaag is gebleven. Dus was het iets als "We leveren over 2-3 maanden" of meer "We leveren op 20-12-2021". In dat vorige geval moet je contact opnemen met de leverancier (bij voorkeur natuurlijk schriftelijk), hem in gebreke stellen en hem een nieuwe redelijke termijn geven om alsnog te leveren. Als hij dat nog niet haalt dan is hij in verzuim (https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/boek6/titel1/afdeling9/paragraaf2). Als het ging om een precieze leverdatum dan is hij dat bij deze al. Op dat moment kan je kiezen om de overeenkomst te ontbinden (https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel265/) en dus je geld terugkrijgen, inclusief het bedrag dat je van te voren hebt betaald.
Kom je hiermee verder?
In dit geval was het inderdaad wat je als voorbeeld geeft waarin het een definitiefe leverdatum betrof die wederom meerdere malen is uitgesteld naar een volgende datum. Maar voor alsnog is uitgebleven tot op heden en daarom ook de ontbindng in gang heb gezet tevens een bedrag terug gekregen maar de persoon wijst op de "algemene voorwaarden" waarin blijkbaar staat dat zij een x percentage dan mogen inhouden. Naar mijn weten een beetje een omgekeerde wereld daar zij niet kunnen leveren en zij dus in gebreken zijn. Voor nu heb ik dus een deel terug gehad maar mis ik de overige procent. Wat is in dit geval wijsheid om te schrijven?
Hoor het uiteraard graag en wederom ontzettend bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg.
Hello,
I ordered from Remarkt.nl and it been 5 days now i didn't receive anything. I tried to contact them by phone and by email but i got no response. I just want to know if it is a legit website and my order will arrive and when or if you have any information about Remarkt.nl.
Thank you