Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

GDPR/AVG ready maken van je webwinkel

Zoals je waarschijnlijk al hebt vernomen gelden er vanaf mei nieuwe regels voor je webwinkel. De nieuwe privacywetgeving wordt dan van kracht gesteld. GDPR staat voor General Data Protection Regulation oftewel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in het Nederlands.

De nieuwe regels zijn bedoeld om de privacy van consumenten beter te beschermen. Gezien jij als webwinkelier ook (persoons)gegevens moet verwerken om bestellingen te ontvangen gelden deze nieuwe regels ook voor jou. Je kunt hoge boetes (tot 20 miljoen euro) verwachten als je deze regels links laat liggen.

Nu ben je natuurlijk een webwinkelier en geen jurist. Vandaar dat wij je als keurmerk graag op weg helpen. Onderdeel van ons lidmaatschap (slechts €8,95 per maand) is ondersteuning bij nieuwe wetgeving zoals de GDPR. Wat jij minimaal moet doen is:

• Een goede privacy policy op je webwinkel plaatsen die voldoet aan de nieuwe regels.
    • Personen waarvan je de gegevens verwerkt hebben het recht hun persoonsgegevens in te zien, aan te passen en te verwijderen.
    • Maak een lijst met partijen waarmee je samenwerkt en die ook toegang hebben tot klantgegevens. Denk hierbij aan je webwinkelleverancier, Google Analytics, mailinglist software, etc. Met deze derden moet je een verwerkingsovereenkomst afsluiten.
    • De beveiliging goed regelen, denk aan het regelmatig updaten van de software en minimaal een SSL-beveiliging.
    • Breng in kaart welke gegevens je allemaal verwerkt, hoe dit gebeurt, waarom, hoe lang je gegevens bewaart, etc. Bij een controle moet je deze inventarisatie kunnen tonen.

Dit lijkt allemaal te doen, toch zit het venijn  in de details. De meeste webwinkels hebben bijvoorbeeld wel een privacy policy, maar voldoet deze echt aan de eisen die de wetgever hiervoor stelt?

Wij helpen onze leden bij het voldoen aan de wetgeving. Zo krijg je als lid gratis toegang tot een GDPR-dashboard. Hier vind je onder andere informatie over de wetgeving, maar ook een tool om zelf te controleren of jouw webwinkel op de belangrijkste punten voldoet. Wil je daarnaast 100% zekerheid en begeleiding van een jurist, dan kan dat voor slechts €115,-.

We verwachten dat er boetes uitgedeeld zullen gaan worden om een voorbeeld te stellen, ook voor kleine bedrijven zijn deze boetes niet mals, zorg dus dat je webwinkel klaar is voor de nieuwe GDPR/AVG wetgeving. Dit jaar heb je daarmee dus een extra reden om lid te worden van WebwinkelKeur.