Kopieerbeveiliging borduurpatronen

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsKopieerbeveiliging borduurpatronen
Kaitlin asked 4 jaar ago
Hoi, even via deze weg. ik reageerde op een topic met een vraag, maar deze werd aangemerkt als bot? Mijn vraag was, als ik een kopieerbeveiliging op mijn borduurpatronen heb (zegel) en deze wordt verbroken door een klant, vervalt dan het recht van retour? Wat dit is wel in de wet vastgelegd voor audio en zo, maar niet voor borduurpatronen of pakketten?
Nelianne answered 4 jaar ago
Hallo Kaitlin,   Bedankt voor je vraag. Er vanuit gaande dat de patronen fysiek aanwezig zijn (dus niet op een cd, USB-stick) dan heeft verzegelen eigenlijk geen zin. De specifieke uitzonderingen waarbij verzegelen is toegestaan is inderdaad voor audio/video/softwareproducten of producten met een hygiënische aard. Dit ter voorkoming dat webwinkels al hun producten sealen om zo geen retouren te hoeven verwerken. Dus het antwoord op je vraag is nee, het recht van retour vervalt in dat geval niet. Zijn je patronen van jou? Dan kan je overwegen er een watermerk op te plaatsen. Wanneer iemand jouw patroon verkoopt zonder jouw toestemming geeft het watermerk uitsluitsel.
Kaitlin answered 4 jaar ago
Dat bedoel ik niet. De patronen in borduurpakketten zijn, indien niet geseald, zo na te kopieren op elke printer. Dus daarna kan het origineel zo retour gestuurd worden. Als dit seal verbroken is, omdat het product kopieerbaar is, lijkt me dat logisch.  Dus klant koopt pakket met patroon - kopieert patroon (verbreekt dus het zegel) - stuurt pakket met originele patroon retour en werkt met de kopie Heeft niets met wederverkoop te maken.
Nelianne answered 4 jaar ago
Hallo Kaitlin,   Ik begrijp het. Helaas vallen jouw producten niet onder de uitzonderingen in het herroepingsrecht. Ze sealen heeft dan ook weinig zin, wanneer een klant er een zaak van maakt is de kans groot dat een geschillencommissie zal besluiten dat een seal in dit geval geen waarde heeft en het product gewoon retour moet kunnen.   Ik zie voor jouw probleem dat mensen je patronen kunnen kopiëren ook zo geen snelle/andere oplossing. Het is lastig hard te maken of iemand het patroon heeft gekopieerd en dan alles terugstuurt of dat er toch een andere reden voor is. Het is een risico wat je als ondernemer loopt. Maar wellicht zijn er andere ondernemers die jouw vraag lezen en hun eigen manieren hebben om dergelijke retouren te weigeren.