Algemene voorwaarden - Nakoming overeenkomst en extra garantie

DWQA QuestionsCategorie: JuridischAlgemene voorwaarden – Nakoming overeenkomst en extra garantie
Charlottevo94 asked 3 jaar ago
Goedemiddag, Ik ben de algemene voorwaarden aan het opstellen voor mijn webshop, waarbij ik badkleding voor vrouwen verkoop (e.g. bikini's). Ik zie bij veel andere webshops de volgende zin staan in hun algemene voorwaarden (artikel: Nakoming overeenkomst en extra garantie): "Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik."

Nu vraag ik mij af of ik deze zin ook moet overnemen, aangezien ik het bij heel erg veel webshops terug zie. Alleen ik ben bang dat, als mijn klanten de bikini's gaan gebruiken op een andere manier dan normaal, (al weet ik niet zo goed wat hier voorbeelden van kunnen zijn, maar ik denk aan het verkeerd om dragen van het product, zich niet houden aan de wasvoorschriften), dat ik de kwaliteit van de badkleding niet kan waarborgen.

Ik vraag mij af:
  1. Wat is de achterliggende reden van deze zin in de algemene voorwaarden?
  2. En zou ik deze zin moeten toevoegen aan mijn algemene voorwaarden?
Alvast hartelijk bedankt!

mvg,

Charlotte
Ismail Akhan Staf answered 3 jaar ago
Beste Charlotte,   Bedankt voor je vragen. Goed dat je let op de voorwaarden welke je wilt hanteren voor de garantie. De Nederlandse wetgever heeft bepaald dat er garantie op producten zit zolang dit bij normaal gebruik verwacht mag worden. Winkeliers mogen extra garantie bieden op hun producten, bijvoorbeeld om de consument over te halen het product te kopen. Bijvoorbeeld het aangeven dat de bikini niet zal krimpen bij het wassen op hogere temperaturen, dan hetgeen in de wasvoorschriften is aangegeven. Zolang je niets extra's overeenkomt met jouw klanten zal deze er niet voor zorgen dat een klant aanspraak kan maken op garantie bij anders dan normaal gebruik. Je mag de tekst uiteraard ook uit je algemene voorwaarden halen, zonder jezelf of je klanten te benadelen. Ik hoop dat dit ik jouw vragen hiermee heb kunnen beantwoorden en wens je een mooie dag toe.