bestelde zitbank

DWQA QuestionsCategorie: Questionsbestelde zitbank
marco asked 3 jaar ago
Beste, Ik heb een zitbank besteld. Nu weet ik al dat het de verkeerde zitbank betreft die nog geleverd moet worden. Bij bestellen is iets fout gegaan en is de bank dus in spiegelbeeld besteld. Deze bank is op de website te bestellen En aan te passen aan jouw wensen  dus de vorm, de stof, en ze zelfs de kussens qua zitcomfort. Er was een lange  levertijd en ik heb alleen een bevestiging van bestelling gehad via mail en een telefoontje wat Vooral ging over of de bank wel door de deuropening past. Niets is er gezegd of gevraagd over de vorm van de bank. Ik wilde namelijk een chaise  longue rechts als ik op de bank zit echter nu blijkt dat hij links komt, zij gaan er vanuit Dat je voor de bank staat. Nu heb ik bij mijn bevestiging helemaal geen plaatje gekregen waar het bestelde model op staat en is tijdens het telefoon gesprek hier ook niet op in gegaan. Ik heb ook geen schriftelijke bevestiging gekregen. Nu de bank bijna geleverd zou worden ben ik er nog een keer ingedoken en begon ik te twijfelen of het wel klopte. Helaas na een telefoontje blijkt dat ze de verkeerde bank gaan leveren. Wat zijn mijn rechten? Zij geven aan dat het hun schuld niet is. Ik denk dat ook zij hier een verantwoordelijkheid in hebben. Kan ik met deze bank het 14 dagen retourrecht gebruiken. Zij geven aan dat het een custom product is. Ik denk dat het standaard is met meerdere keuze mogelijkheden.
Vrg marco
Daan Staf answered 3 jaar ago
Beste Marco, Je vraagt of je gebruik kunt maken van het herroepingsrecht om de verkeerd bestelde bank te retourneren of zelfs te annuleren voordat de bank geleverd is. Vaak zien we dat webwinkels producten die speciaal voor de klant zijn besteld uitzonderen van het herroepingsrecht op de grond van maatwerk. Vaak is dat niet terecht. Onder maatwerk volgens de wet vallen alleen artikelen welke echt speciaal volgens de specificaties van de klant vervaardigd zijn. Hiervoor gelden wel strenge eisen. Een product met bijvoorbeeld 6 vaste keuzes welke pas samengevoegd worden na bestelling valt hier in de regel NIET onder. Zie enkele artikelen van ons over dit onderwerp:
  • Wettelijke uitzonderingen herroepingsrecht (met zelfs een bank als voorbeeld): https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/
  • Het herroepingsrecht hoe zit het precies: https://www.webwinkelkeur.nl/het-herroepingsrecht-hoe-zit-het-precies/
  • Maatwerk stoffen uitzonderen van herroepingsrecht?: https://www.webwinkelkeur.nl/maatwerk-stoffen-uitzonderen-herroepingsrecht-bedenktijd/
Ik hoop dat je hiermee de winkel kunt overtuigen dat zij geen uitzondering kunnen maken op het herroepingsrecht op grond van maatwerk. Groet, Daan