Betaling in crypto currency (b.v. Bitcoin)

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsBetaling in crypto currency (b.v. Bitcoin)
Ben Smeenk asked 3 jaar ago
Stel een consument koopt een product en betaald in Bitcoins. Na 10 dagen ziet hij dat de koers van de Bitcoin flink is gestegen. Derhalve besluit hij om van zijn retourrecht gebruik te maken en wenst hetzelfde bedrag in Bitcoins (als ik goed begrijp is dat de regel) terug te krijgen. Voor de leverancier geldt dat hij niet alleen het nadeel heeft van het terug draaien van de verkoop, maar ook nog eens flink een financiële strop  heeft vanwege 'koersverschil' (euro versus bitcoin). VRAAG: kan de leverancier zich middels zijn verkoopvoorwaarden beschermen tegen een dergelijk verlies?
caleni Staf answered 3 jaar ago
Beste Ben,   Bedankt voor jouw vraag. Het is goed dat je dit eerst navraagt want hier kan uiteraard veel verwarring bij ontstaan. Hoewel wij ook geen experts zijn op dit gebied kunnen we er wel vanuit gaan dat wanneer jij prijzen op jouw website in euro's toont, die waarde ook moet worden aangehouden. Het maakt daarna niet uit op welke manier de klant het aankoopbedrag betaalt, zij het in euro's Bitcoin of waardebonnen. De waarde blijft gelijk en koerswijzigingen doen daar niets aan af. Het is wel verstandig om dit ook duidelijk te vermelden in jouw algemene voorwaarden om ongeregeldheden te voorkomen.  Ik hoop dat je met dit antwoord weer verder kan.  Groet, Asoka