Herroepingsrecht bij online veilingen

DWQA QuestionsCategorie: JuridischHerroepingsrecht bij online veilingen
Shannon asked 4 jaar ago

Ik heb perongeluk geboden op een telefoon maar die wil ik helemaal niet de kavel sluit bijna en als niemand meer heb geboden dan heb ik hem gewonnen maar kan je dan kiezen of je hem wel wil of niet wil als je hem dus heb gewonnen ??
mvg

caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Shannon, Bedankt voor jouw vraag. Veel veilingsites hebben in hun voorwaarden staan dat een bod bindend is. Wanneer de veiling alleen online wordt gehouden en het dus kan worden gezien als een online aankoop, dan is het herroepingsrecht wel van kracht. Je kan daar dan dus nog binnen 14 dagen een beroep op doen. Je betaalt in zo'n geval alleen de verzendkosten die gemaakt worden om het artikel terug te sturen. Het aankoopbedrag plus verzendkosten naar jou toe, hoor je dan terug te krijgen. Dit geldt niet voor veilingen die zowel online als offline worden aangeboden. Wanneer jij online een bod doet op een artikel dat offline geveild wordt, is het herroepingsrecht niet van toepassing.  Voor meer informatie over het herroepingsrecht kan je hier kijken: https://www.webwinkelkeur.nl/het-herroepingsrecht-hoe-zit-het-precies/ Groet, Asoka
Carine Philipse answered 2 jaar ago

Helaas is er geen herroepingsrecht als je via een internet veilingsite iets koopt van van een particulier. Het is hoognodig dat daar ook Europese wetgeving voor komt.

Groet,

Carine