Cosmetica product

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsCosmetica product
Senna asked 4 jaar ago
Mag je in een drogisterij een cosmetica product , (bijvoorbeeld een crème ) testen voor aankoop ?  Je kunt het product namelijk niet zien als het in een flesje zit en je kan het niet ruiken en voelen , vooral als je een gevoelige huid hebt is dit erg lastig . Wat zijn de regels voor deze producten ,mag het retour als het niet bevalt ? mvg, Senna
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Senna, Bedankt voor jouw vraag. Ik ga er bij het beantwoorden even vanuit dat je het over een fysieke winkel hebt aangezien je zegt 'in' een drogisterij. Vooropgesteld, de expertise van WebwinkelKeur ligt bij webshops. Om die reden antwoord ik ook alleen vanuit mijn eigen kennis, maar raad ik je aan om informatie in te winnen bij iemand die gespecialiseerd is in aankopen in fysieke winkels. Of dit mag is iets dat een winkelier zelf moet bepalen. Het is geen verplichting om dit aan te bieden in elk geval. Wel heb jij als klant zelf een onderzoeksplicht en omdat je in de winkel in theorie alles kan uitproberen bestaat daar dan ook geen herroepingsrecht. Het best wat je kan doen is vragen om een testverpakking, bij cosmetica producten zijn die er vaak wel. Wil een winkelier je geen mogelijkheid geven om een product uit te proberen dan zou mijn advies zijn om het niet te kopen, tenzij testen niet perse nodig is of het om een product gaat waarbij dat nooit mogelijk zal zijn.

Mocht je het wel hebben over een internetaankoop, dan kan ik zeggen dat daarbij de regel is dat je een artikel moet kunnen uitproberen in die mate waarin je dat in een fysieke winkel ook zou kunnen. Als je niet meer dan dat doet dan moet het artikel nog retour kunnen. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op, zoals bijvoorbeeld hygiëneproducten. Dit betekent dat een product niet meer verkocht kan worden met de garantie dat het nog volledig hygiënisch is nadat jij het zegel hebt verbroken. Cosmetica vallen hier zeker onder. Ik hoop jouw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord. Groet, Asoka