EAN codes kopen

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsEAN codes kopen
Vivi asked 3 jaar ago
Hallo allemaal, Heeft er iemand ervaring met het aankopen van EAN codes en zo ja bij welk bedrijf kunnen wij dit beste kopen? Groeten, Vivian
Nizella Nukic Staf answered 3 jaar ago
Hallo Vivian, goed dat je hiernaar informeert. In dit gastblog vind je alle informatie over EAN codes en eventuele aanbieders. Ik kan je helaas niet doorverwijzen naar een aanbieder. Ik raad je aan om je goed te laten informeren bij de verschillende aanbieders en om naar aanleiding daarvan een keuze te maken. Ik hoop dat je hier verder mee komt en dat je een goede aanbieder vindt! Groeten Nizella
Marcel Landeweerd Staf answered 3 jaar ago
Aanvullend op wat Nizella zegt, zou ik persoonlijk je aanbevelen op je EAN nummers bij www.gs1.nl te kopen.

EAN nummers zijn nodig om producten te kunnen herleiden. Daarom is het o.a. belangrijk dat EAN nummers uniek zijn en terug te voeren zijn naar een fabrikant. Ik zie veel EAN verkopers die codes verkopen die dit niet zijn. Vaak gaat het namelijk om EAN nummers uit andere landen of zelfs nummers die gewoon gegenereerd zijn zonder enige vorm van administratie. Stel een product veroorzaakt een brand, dan zou aan de hand van het EAN nummer de fabrikant achterhaald moeten kunnen worden. Dat is bij codes zonder administratie naar mijn idee niet mogelijk. Ook zie ik op veel marktplaatsen een chaos doordat verschillende producten soms dezelfde EAN nummers hebben, doordat meerdere aanbieders dezelfde nummers aan andere partijen verkopen.

Wil je snel je producten op Bol op een ander platform dan kan een andere goedkopere aanbieder een snelle oplossing zijn. Ik vermoed alleen dat het niet kunnen garanderen dat een nummer uniek is in de toekomst voor problemen kan zorgen op deze platformen. Je kunt dan bijvoorbeeld toevallig een magnetron verkopen dat hetzelfde EAN nummer heeft dan een wasmachine, dit zal niet vaak voorkomen, maar ik denk dat platformen dit zullen willen voorkomen en op termijn ook alleen codes van een partij als GS1 zullen accepteren.

Naar mijn weten kan in Nederland alleen GS1 garanderen dat codes uniek zijn en herleidbaar. Ze zijn wat duurder, maar bieden ook een ander product. De kosten zitten hem immers niet in het aanmaken van de codes, maar in het bijhouden van de administratie zodat codes herleidbaar en uniek zijn.
Kasper answered 2 maanden ago

Ik heb laatst contact opgenomen met een derde partij die EAN Codes verkoopt. Deze partij geeft aan dat een platform zoals bol.com geen dubbele EAN codes accepteert, dus indien de code niet uniek is dan kan je het product niet registeren. Dus dan zou er in principe toch geen verwarring met de systemen kunnen ontstaan?

Ismail Akhan Staf answered 2 maanden ago

Beste Kasper,

De codes die bij Bol worden geregistreerd kunnen inderdaad, door het voorkomen van registratie van dubbele nummers, uniek zijn.

Waarschijnlijk zal de registratie van het EAN-nummer niet of niet volledig zijn uitgevoerd. Voor merkproducten is het voor Bol een vereiste dat het EAN-nummer op naam van de merkeigenaar staat én is geregistreerd bij GS1.

Je kunt de aanbieder vragen in hoeverre de EAN-nummers worden geregistreerd en kunt een afweging maken in hoeverre je deze registratie nodig vindt voor jouw assortiment. Op deze pagina van Bol vind je meer informatie over het gebruik van de EAN-nummers. Ook Bol raad je aan om EAN nummer te gebruiken die bij GS1 geregistreerd zijn.