Exclusief prijzen prominenter tonen als inclusief prijzen. Mag dat?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischExclusief prijzen prominenter tonen als inclusief prijzen. Mag dat?
Jeroen asked 4 jaar ago
Stel ik heb een webshop en ik lever aan zowel particulieren als zakelijke klanten. Ik toon de prijzen daarom zowel inclusief als exclusief op de website. Dit is verder toegestaan en geen probleem, zover ik begrijp. Echter hoe zit het als ik ipv de inclusief prijs de exclusief prijs prominenter laat zien bij de producten? Is dat toegestaan? En gaat Webwinkel Keur ook akkoord met een dergelijk vertoning van de prijzen? Een goed voorbeeld is de site van de Office Centre officecentre.nl. Daar zie je heel duidelijk dat exclusief prijs veel prominenter getoond wordt. Echter weet ik niet of Office Centre formeel gezien ook aan particulieren verkoopt. Voor de winkel heb je pasje nodig die je alleen kan krijgen op vertoning van een kvk uittreksel. Mag dit voorbeeld ook als je aan particulieren verkoopt? Alvast bedankt!
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Jeroen, Waar het vooral om gaat bij deze regel is transparantie. De klant moet meteen zien welke prijs hij zal gaan betalen. Daar mogen hooguit nog verzendkosten of extra opties die de klant zelf kiest bij op komen. Dat je beide prijzen toont kan verwarrend zijn, maar wij vinden het niet erg wanneer je daarbij duidelijk aangeeft welke prijs de klant betaalt. De manier waarop officecentre dit doet lijkt teveel te suggereren dat de klant de dikgedrukte prijs zal gaan betalen. Deze manier kunnen wij daarom niet ondersteunen. Zou je het andersom doen dan is duidelijker dat de klant de prijs inclusief btw betaalt, maar zelfs dan moet het echt duidelijk erbij worden gezet om verwarring te voorkomen.  Het heeft onze voorkeur dat je, wanneer je ook verkoopt aan consumenten, alleen de prijs inclusief btw toont. Groet, Asoka
Jeroen answered 4 jaar ago
Dag Asoka, Dank voor je antwoord. We hebben bij de 2 prijzen er wel in het klein achter staan of het de inclusief of exclusief prijs betreft. Ze zijn zelfde kleur, maar de exclusief prijs staat bovenaan en is groter afgebeeld. Onderstaand een voorbeeld op een categoriepagina En een productpagina Begrijp ik dus goed dat jullie dit niet ondersteunen?  De shop betreft trouwens van aan klant waar wij de ontwikkeling voor doen. Deze wilt lid van jullie worden, dus vandaar dat ik het zo navraag bij jullie. :-)
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Jeroen, Op deze manier zou de klant, als hij vluchtig kijkt kunnen denken dat hij maar 24,95 betaalt. Dat is juist wat we willen voorkomen. Daarom zien wij het graag andersom of dus alleen met de prijs inclusief btw. Groet, Asoka
Jeroen answered 4 jaar ago
Asoka, Ok, bedankt voor je feedback. Dan gaan we daarmee aan de slag. :-)