Skip to content

Geretourneerde schoenen onterecht geweigerd

DWQA QuestionsCategorie: JuridischGeretourneerde schoenen onterecht geweigerd
Ine asked 1 maand ago
Onlangs heb ik bij Miinto schoenen gekocht en betaald middels Afterpay. De verkoper blijkt een winkel in Italie. Dus ik heb te maken met 2 ‘tussenpartijen’.
Bij ontvangst heb ik 1 schoen gepast in mijn slaapkamer, deze paste maar ik vond ze voor het bedrag niet mooi genoeg. De schoen heb ik direct in de doos gedaan (de ander niet eens gezien) en retour gestuurd. Na ongeveer een week kreeg ik bericht van Miinto dat de verkoper mijn retour niet accepteerde.
Uw retournering #xxx werd afgewezen door Minetti Angelo srl, om de volgende redenen:
Dear all, the boot that the customer try is damaged.
Ik was zeer verbouwereerd en heb meteen gebeld en uiteindelijk gemaild met tussenpersoon Miinto. Ik kon onmogelijk ‘damage’ hebben veroorzaakt. Meteen vroeg ik foto’s op om te kunnen bewijzen dat dit niet mogelijk was.
Op de foto zag je dat 1 schoen zeer licht kreukels in het leer, minimaal je moest heel goed kijken en de ander minder tot niet. Dit was maar bij 1 schoen te zien. Een verklaring zou kunnen zijn dat dit bij het aantrekken is veroorzaakt. Voor schoenen van bijna €700 zegt dat dan wel iets over de kwaliteit van het leer als dat na 1 keer aan en uit doen al wordt veroorzaakt en dit zou dan in een winkel ook gebeuren.
Een andere verklaring is dat de schoen, die ongezien in de doos zat deze lichte kreukels al had. En omdat de kreukels zo minimaal zijn acht ik de kans ook groot dat me dat niet is opgevallen.
Los van deze mogelijkheden vond ik de foto’s niet overtuigend en vroeg ik me af waarom ze de zool niet hadden gefotografeerd (heb er nl niet opgelopen en ook label niet verwijderd dus dit zou bewijzen dat er onmogelijk op is gelopen. Deze heb ik nooit ontvangen.
Verder heb ik Afterpay gemaild om ze te verwittigen van deze vervelende situatie zodat zij de betaling konden pauzeren. Wat ze meteen hebben gedaan.
Miinto reageerde begripvol maar zeggen niks voor mij te kunnen doen; de Italiaanse verkoper blijft bij hun standpunt en sturen de schoenen terug. Ik heb Miinto meteen gevraagd waarom ze mijn belangen niet behartigen en die van de verkoper wel (ik ben namelijk een hele goede klant bij hun en ze hebben de foto’s ook gezien waar geen schade is te zien). Hier komt voor mij geen duidelijk antwoord op dan dat de verkoper recht heeft een retour te weigeren.
Mijn vraag is hoe moet ik dit aanvliegen, wat zijn mij rechten? Mag een winkel zomaar retour weigeren? Heel frustrerend dit, omdat ik keurig met de schoenen ben omgegaan en ze meteen keurig onder de voorwaarden heb geretourneerd. En ik zit nu met drie partijen; verkoper Miinto/verkoper Italie/Afterpay..
Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft en/of tips!
De ‘damage’ werden later in de mailwisseling  ‘gebruikerssporen’ genoemd. Dit terwijl ik ze niet heb gebruikt! Verder heb ik alleen met Miinto contact en niet met de Italiaanse verkoper.
Mvg Ine

1 Antwoorden
Lana Gerritsen Staf answered 4 weken ago
Beste Ine, bedankt voor je vraag! Vervelend dat je met een probleem zit over een aankoop bij een webwinkel. In de voorwaarden van Miinto hebben zij aangegeven dat je het koopcontract aangaat met de desbetreffende webwinkel, dus niet met Miinto. In dit geval ben je dus afhankelijk van de webwinkel. Ik zie dat deze gevestigd is in Italië. Omdat daar het consumentenrecht niet hetzelfde is als bij ons, durf ik daar geen uitspraken over te doen. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met een jurist, omdat het net iets complexer ligt. Eventueel kun je contact opnemen met onze partner: https://bergmanjuridisch.nl/. Ik wens je veel succes en hoop op een goede afloop ^Lana

Je antwoord