Geretourneerde schoenen onterecht geweigerd

DWQA QuestionsCategorie: JuridischGeretourneerde schoenen onterecht geweigerd
Ine asked 3 jaar ago
Onlangs heb ik bij Miinto schoenen gekocht en betaald middels Afterpay. De verkoper blijkt een winkel in Italie. Dus ik heb te maken met 2 'tussenpartijen'.  Bij ontvangst heb ik 1 schoen gepast in mijn slaapkamer, deze paste maar ik vond ze voor het bedrag niet mooi genoeg. De schoen heb ik direct in de doos gedaan (de ander niet eens gezien) en retour gestuurd. Na ongeveer een week kreeg ik bericht van Miinto dat de verkoper mijn retour niet accepteerde.  Uw retournering #xxx werd afgewezen door Minetti Angelo srl, om de volgende redenen: Dear all, the boot that the customer try is damaged. Ik was zeer verbouwereerd en heb meteen gebeld en uiteindelijk gemaild met tussenpersoon Miinto. Ik kon onmogelijk 'damage' hebben veroorzaakt. Meteen vroeg ik foto's op om te kunnen bewijzen dat dit niet mogelijk was.  Op de foto zag je dat 1 schoen zeer licht kreukels in het leer, minimaal je moest heel goed kijken en de ander minder tot niet. Dit was maar bij 1 schoen te zien. Een verklaring zou kunnen zijn dat dit bij het aantrekken is veroorzaakt. Voor schoenen van bijna €700 zegt dat dan wel iets over de kwaliteit van het leer als dat na 1 keer aan en uit doen al wordt veroorzaakt en dit zou dan in een winkel ook gebeuren. Een andere verklaring is dat de schoen, die ongezien in de doos zat deze lichte kreukels al had. En omdat de kreukels zo minimaal zijn acht ik de kans ook groot dat me dat niet is opgevallen.  Los van deze mogelijkheden vond ik de foto's niet overtuigend en vroeg ik me af waarom ze de zool niet hadden gefotografeerd (heb er nl niet opgelopen en ook label niet verwijderd dus dit zou bewijzen dat er onmogelijk op is gelopen. Deze heb ik nooit ontvangen.  Verder heb ik Afterpay gemaild om ze te verwittigen van deze vervelende situatie zodat zij de betaling konden pauzeren. Wat ze meteen hebben gedaan. Miinto reageerde begripvol maar zeggen niks voor mij te kunnen doen; de Italiaanse verkoper blijft bij hun standpunt en sturen de schoenen terug. Ik heb Miinto meteen gevraagd waarom ze mijn belangen niet behartigen en die van de verkoper wel (ik ben namelijk een hele goede klant bij hun en ze hebben de foto's ook gezien waar geen schade is te zien). Hier komt voor mij geen duidelijk antwoord op dan dat de verkoper recht heeft een retour te weigeren.  Mijn vraag is hoe moet ik dit aanvliegen, wat zijn mij rechten? Mag een winkel zomaar retour weigeren? Heel frustrerend dit, omdat ik keurig met de schoenen ben omgegaan en ze meteen keurig onder de voorwaarden heb geretourneerd. En ik zit nu met drie partijen; verkoper Miinto/verkoper Italie/Afterpay..  Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft en/of tips! De 'damage' werden later in de mailwisseling  'gebruikerssporen' genoemd. Dit terwijl ik ze niet heb gebruikt! Verder heb ik alleen met Miinto contact en niet met de Italiaanse verkoper.  Mvg Ine
Lana answered 3 jaar ago
Beste Ine, bedankt voor je vraag! Vervelend dat je met een probleem zit over een aankoop bij een webwinkel. In de voorwaarden van Miinto hebben zij aangegeven dat je het koopcontract aangaat met de desbetreffende webwinkel, dus niet met Miinto. In dit geval ben je dus afhankelijk van de webwinkel. Ik zie dat deze gevestigd is in Italië. Omdat daar het consumentenrecht niet hetzelfde is als bij ons, durf ik daar geen uitspraken over te doen. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met een jurist, omdat het net iets complexer ligt. Eventueel kun je contact opnemen met onze partner: https://bergmanjuridisch.nl/. Ik wens je veel succes en hoop op een goede afloop :-) ^Lana
Amber Hessing-Dijkstra answered 2 jaar ago
Goedemorgen , ik heb nu een zelfde soort probleem, ook met miinto en een partij namelijk Hc in Italië, ik zit nu al ruim een maand op mijn geld te wachten, er is zelfs een Dispute afdeling mee gemoeid van miinto! Klarna heeft al twee keer contact gezocht met miinto, maar geen reaktie. In mijn geval ging het ook om een schoen. Die een kreukel vertoond. Ik weet niet wat ik moet doen! A hessing
Amber Hessing-Dijkstra answered 2 jaar ago
Hoi Ine Mag ik je vragen hoe het is afgelopen, aangezien ik nu exact hetzelfde probleem heb met miinto , Gr amber
Isolde Boers answered 1 jaar ago

Hoihoi,

ik heb ook hetzelfde probleem.
ze gaan nu contact zoeken met de leverancier.
Zij zeggen dat de schoenen zijn beschadigd en daarom niet accepteren, ik heb ze geeneens gedragen. Ben ook niet op de hoogte gesteld van deze constatering. Dus ik wacht nog steeds op mijn geld🙁

Amber answered 1 jaar ago
Hoi ine, Ik zou mijn poot stijf houden!! En je niet laten imponeren, ik heb in die tijd contact gezocht met een incasso buro. En heb via hun een aangetekende brief verstuurd, om mijn geld terug te krijgen, uiteindelijk heeft een onafhankelijke instantie genoemd het Dispute Center, het bekeken! En hebben ze beslist dat ik gewoon recht had op geld terug gave! Dus volhouden wat de waarheid is,, dat je ze heb geretourneerd in de staat die ze waren bij ontvangst! Succes ermee
Elisa answered 1 jaar ago

Hi,

ik heb hetzelfde meegemaakt. Naar welk adres kan ik een aangetekende brief versturen?

Amber answered 1 jaar ago
Ik heb het toen door een incasso buro naar de shop in kwestie gestuurd, daar had ik het verzendlabel van gekopieerd. En er is een brief met aangekondigde gerechtelijke stappen, naar miinto verstuurd. En toen kwamen ze met de Dispute afdeling, die het heeft onderzocht. En uiteindelijk kreeg ik van hun foto’s van de schoenen, waarvan de shop zei dat ze zo ontvangen hadden. En dat klopte echt niet. Heb gezegd dat ik mij niet herinner dat ze er zo uitzagen, en dat ik ze heb geretourneerd in de staat van hoe ik ze ontvangen had. Succes ermee, hoop dat het goed komt
Elisa answered 1 jaar ago

Ik heb net een aangetekende brief op de post gedaan.
Bij mij heeft het dispute team de verkoper gelijk gegeven ondanks dat ik veel bewijs heb. Vandaar de brief nu.
Slechte klantenservice dit.
Mijn volgende stap is de incassobureau.Bedankt voor je tip.

Isolde Boers answered 1 jaar ago

Hoi Elise,

heb je inmiddels ook de schoenen weer retour gekregen??  Bij mij hebben ze de beschadigde schoenen weer retour gestuurd. Naja beschadigd; lees ‘stik-fout’ in het elastiek, iets waar ik niks aan kan doen. Ik heb rechtsbijstand ingeschakeld. Een jurist gaat er nu naar kijken.

Groetjes Isolde

Inge answered 3 maanden ago

Mag ik vragen welk incassobureau je in de arm hebt genomen? Mvg Inge

Amber answered 3 maanden ago

dut bedrijf staat goed bekend, misschien heb je er iets aan

Inge answered 3 maanden ago

Wat super fijn! Hartelijk dank voor je snelle reactie