GTIN nummers

Starlight Jewels / Carla asked 2 maanden ago

Ik las in een artikel dat Google GTIN nummers heel belangrijk vindt om producten te kunnen weergeven na en zoekvraag. Wij verkopen 'merkloze' sieraden in onze webshop waarvoor wij een prima werkend artikelnummersysteem hebben. Deze artikelnummers hebben wij zelf gemaakt. Echter de groothandel waar wij inkopen levert wel in de productomschrijving van elk product dat wij inkopen hun GTIN nummer (staat in de productspecificatie op hun site). Bij het invoeren van onze producten in Woocommerce is er ook een GTIN veld, dat ik altijd leeg laat omdat ik altijd alleen maar ons eigen artikelnummer invul. Is het nu eigenlijk de bedoeling, of verstandig, om toch ook het GTIN nummer van de groothandel van dat product in te vullen? Voor Google? Of werkt dat niet zo en mag je niet het GTIN nummer van de groothandel invullen. Of moet dat juist wel? Ik weet het niet meer en kan het nergens vinden als ik dit google.

Hi Carla,

Goed dat je dit navraagt, het klopt dat je voor de rich snippet sterren in Google GTIN's nodig hebt. Het gaat om het GTIN nummer dat in de webwinkelsoftware staat. Als dat er niet in staat kun je ook deze niet invoeren. Een GTIN kan trouwens ook een EAN-nummer zijn.

Hallo Marc,

Hoe bedoel je, het GTIN nummer dat in de webwinkelsoftware staat? Woocommerce heeft zelf toch geen GTIN nummers voor producten? Of bedoel je het nummer dat in de webwinkel (groothandel) staat waar we inkopen? Typ ik die dan wel in, in het GTIN veld bij het product dat ik toevoeg?

Carla

Hi Carla,

Een GTIN krijg je inderdaad meestal van de leverancier of fabrikant. Er zijn ook plugins die automatisch GTINS toewijzen aan producten. Maar ik begrijp dat jij niet zo'n stock/feed management plugin hebt?

Hallo Marc,

Nee dat heb ik niet. Mag ik dan in dat geval de GTIN's van de groothandel gebruiken? En dat heeft meerwaarde als ik dat doe?

Carla

Marc Staf answered 2 maanden ago

Ja, ik denk wel dat dat moet kunnen. En dat het meerwaarde heeft.

Carla answered 2 maanden ago

Dank je wel voor het antwoord!

Marc Staf answered 2 maanden ago

Heel graag gedaan, hopelijk gaat het goed en heb je er wat aan.

Joost answered 2 maanden ago

voor Google kun je ook de Merknaam en MPN (manufacturer partnumber) toevoegen met Schema.org product structured data.

Voor merkloze of eigen producten gebruik je eigen handelsnaam (zoals je deze bij kvk geregistreerd hebt) en "verzin" je zelf een MPN nummer (bv de product ID binnen WooCommerce)