Herroepingsrecht bij zgn maatwerk.

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsHerroepingsrecht bij zgn maatwerk.
Peter Adriaanse asked 2 jaar ago
Goedendag.

Ik heb plakfolie besteld. Dit kon alleen per halve meter.

Omdat ik twijfelde tussen 2 folies - die mijn buurman heeft en een andere, die er beiden op de website in ieder geval hetzelfde uit zien, heb ik de winkel gebeld om te vragen wat het verschil tussen die twee folies was, omdat de ene variant €2.50 per halve meter kost en de andere €6 per halve meter.. Er is mij verteld dat het het enige verschil zat in het wel of niet geschikt zijn voor buitengebruik.
De duurdere is wel geschikt, de goedkopere niet. Voor de rest zouden er geen verschillen zijn. Ik heb derhalve een aantal meter besteld.

Toen de folie gearriveerd was, en ik deze op het raam wilde bevestigen bleek er toch wel degelijk meer verschil te zijn dan alleen het binnen of buiten kunnen gebruiken. De doorzichtigheid is anders, en ook het patroon wat op de duurdere versie zichtbaar is (in persoon, dus niet op de website) ontbreekt op de goedkopere versie.

Ik heb de winkel gecontacteerd en verteld dat ik, ondanks dat men in de algemene voorwaarden schrijft dat maatwerk niet terug genomen wordt, contact met de winkel opgenomen omdat ik verkeerde informatie gekregen heb, en gebaseerd op die verkeerde informatie mijn aankoop heb gedaan.

Men blijft echter volhouden dat het maatwerk is, en dat men het niet terugneemt. Wel heeft men mij een kortingscode gegeven, maar men blijft voet bij stuk houden over maatwerk, wat uitgesloten is.

Wat ik intussen zelf onderzocht en gevonden heb, is artikel 230p:
"De consument heeft geen recht van ontbinding bij: ..... f.een consumentenkoop betreffende:
  • 1°.de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;"
Omdat de folie geprefabriceerd is - ik kan immers uit een dropdown menu uit een aantal lengtes kiezen - ben ik van mening dat de uitzondering betreffende maatwerk onterecht is.

Op een andere website heb ik het volgende gevonden:

De vraag was of, wanneer er een stof wordt besteld die van een rol geknipt moet worden, dit een op maat gemaakt product is. Je zou tenslotte kunnen zeggen dat de stof nu eenmaal op een grote rol zit en je op verzoek van de consument daar een bepaalde hoeveelheid vanaf haalt en het dus een op maat gemaakt product is. Zo werkt het echter niet. In de webwinkel zul je tenslotte meerdere opties aanbieden. Een drop down menu met meerdere afmetingen of je geeft in de omschrijving aan dat er per hele meters gekocht kan worden, bijvoorbeeld. Omdat er al keuzemogelijkheden in de webwinkel geboden worden, worden in feite alle varianten aangeboden. Zo’n variant is geen maatwerk. En op een andere website:

Wel herroepingsrecht als je iets samenstelt op basis van standaardopties

Wanneer een consument het product samenstelt aan de hand van standaardopties die de webshop biedt, geldt de uitzondering niet. De consument mag dan dus alsnog herroepen.
Hoe zit dat volgens u nu?
Marc Staf answered 2 jaar ago
Beste Peter,   Bedank voor je bericht, het klopt helemaal wat je zegt. De folie zoals je dit gekocht hebt en alleen maar hebt aangegeven welke lengte je hiervan nodig hebt valt niet onder de uitzondering op het herroepingsrecht omdat er geen sprake van maatwerk is. Op ons blog vind je hier nog meer informatie over.   Hopelijk heb ik je zo voldoende antwoord gegeven op je vraag. ^Marc