Herroepingsrecht internationaal

DWQA QuestionsCategorie: JuridischHerroepingsrecht internationaal
Tessa Spaaij asked 3 jaar ago
Een tijd terug ben ik een webwinkel begonnen in tweedehands gitaren. Zie: www.gypsyjazzguitars.eu
De instrumenten verkopen we ook internationaal. Ik vroeg me af hoe het herroepingsrecht internationaal werkt. Ik weet dat het binnen Europa ook voor tweedehands spullen geld, maar hoe werkt dit buiten Europa? Wanneer we een gitaar verkopen aan iemand in Amerika bijvoorbeeld.

Wanneer een gitaar naar Amerika verzonden wordt betaal je namelijk invoerrechten en wanneer hij weer teruggestuurd wordt betaal je dit dus dubbel. En ook heb je dan hoge verzendkosten. Dit willen we graag voorkomen.

Hopelijk kan iemand me hier meer over vertellen.
Marcel Landeweerd Staf answered 3 jaar ago
Ik heb helaas niet het antwoord op je vraag, wel is het goed om te weten dat het herroepingsrecht of bedenktijd een Europees recht is. In Amerika hoeft deze dus niet te gelden. Wel kunnen daar weer andere regels gelden die wellicht zelfs per staat verschillend zijn. Gezien ik zelf niet op de hoogte ben van het Amerikaans recht zal ik wat mensen in mijn netwerk verwijzen naar deze pagina. Wellicht kunnen we dan toch tot een antwoord komen.
Tessa answered 3 jaar ago
Beste Marcel,

Bedankt voor je reactie. Hopelijk kan iemand me meer vertellen over het Amerikaanse recht.

Vriendelijke groet

Marcel Landeweerd Staf answered 3 jaar ago
Beste Tessa, Helaas lijkt je vraag toch complexer dan op eerste gezicht gedacht. Een bevriende jurist gaf aan: "In art 13 vd richtlijn koop op afstand lijkt te staan dat die ook internationaal van toepassing is tenzij er andere afspraken (verdragen etc.) bestaan. Dus eigenlijk zou je iemand moeten vinden die verstand heeft van de staande verdragen tussen NL/EU en de VS. Disclaimer: dit is een onderzoekje geweest van 3 seconden 😉 " Eigenlijk ben je dus een gespecialiseerd jurist nodig die kennis heeft van internationaal verkopen met specifiek Amerika. Wie weet bezoekt zon jurist dit forum, maar ik kan je op dit moment helaas niet verder helpen.
Tessa answered 3 jaar ago
Dank je voor de moeite! Ik ga nog even verder met mijn onderzoek