Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Hoe webshop promoten?

Willem Webshop asked 4 maanden ago

Ik heb een webwinkel gemaakt, maar ik vind het lastig om de eerste verkopen te krijgen.

Hoe promoot ik mijn webshop en zorg ik dat ik gevonden wordt bij mijn doelgroep? Wat werkt daarbij het beste?

  • Adverteren via Google
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Social media
  • Wat anders?

Ik verneem graag hoe jullie ervoor gezorgd hebben dat jullie (de eerste) verkopen kregen?

1 Antwoorden
Marcel Landeweerd Staf answered 4 maanden ago

Ik denk dat hierop geen kant-en-klaar antwoord gegeven kan worden. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Ik denk dat het allereerst belangrijk is om de vraag te stellen “Wat is mijn doelgroep?” en “Waar bevindt zich mijn doelgroep?”. Zo zal een bankstel aan een andere doelgroep verkocht worden dan bijvoorbeeld een hoverboard. Elk product heeft zijn doelgroep en de basis van marketing is die doelgroep weten te bereiken.

Weet je wie jouw doelgroep is en waar die zich bevindt, dan kun je die gaan bereiken. Je kunt daarbij testen wat werkt. Een aantal tips per marketing methode;

Adverteren via Google
Het kost wat geld, maar je kunt wel heel specifiek testen welke trefwoorden werken. Belangrijk is daarbij dat je de advertenties heel relevant maakt. Stel je verkoopt speelgoed via internet waaronder hoverboards. Als je dan een advertentie maakt op het trefwoord “hoverboard”, zorg er dan voor dat deze ook doorverwijst naar de categorie “hoverboard” binnen je webwinkel en niet naar je voorpagina met al het speelgoed. Zorg er ook voor dat de advertentietekst is gericht op hoverboards en niet op speelgoed in het algemeen. Hoe beter de advertentie en de pagina waar de bezoeker als eerst op terecht komt aansluit, hoe minder je betaalt per klik.

Zoekmachine optimalisatie
Het klinkt heel mooi, “gratis bezoekers”. Maar zoekmachine optimalisatie kost ook veel tijd. Ook hier is het zaak om pagina’s te maken die heel goed aansluiten bij wat bezoekers zoeken. Onderzoek dus op welke zoektermen mensen zoeken en maak pagina’s die heel goed aansluiten bij de zoekterm. Niet door de zoekterm zo vaak mogelijk te noemen, maar door een pagina te maken die de vraag van de zoeker zo goed mogelijk beantwoord. Kortom, maak een pagina waar bezoekers blij van worden en die hen helpt in hun zoektocht.

Daarnaast is het zaak dat mensen linkjes naar jouw webwinkel gaan plaatsen. Ook daar is weer kwaliteit belangrijk. Ga niet zoveel mogelijk linkjes proberen te krijgen op geheel niet relevante websites, maar zoek websites die goed aansluiten bij jouw doelgroep. Verkoop je speelgoed en hoverboards, zoek dan websites die gaan over speelgoed of fora waar je doelgroep op actief is. Of vraag blogs te schrijven over jouw producten.

Social media
Een veel gemaakte fout is om op social media aanbiedingen en win-acties te dumpen en vervolgens te wachten op verkopen. Dat werkt niet, als jij op social media zit, dan zit je daar ook niet voor de advertenties.

Maak dus content die je publiek aanspreekt. Laat zien waar je mee bezig bent (foto van jou bezig met inpakken van spullen) of deel content die je publiek aanspreekt, bijvoorbeeld een video waarin je de mogelijkheden van het nieuwste hoverboard demonstreert. Op die manier haal je niet direct verkopen binnen, maar deel je wel de content waar je bezoekers op zitten te wachten. Zo bouw je vanzelf volgers op die uiteindelijk zullen kopen.

Natuurlijk zijn dit nog maar enkele tips. Ik zou je aanraden om allereerst duidelijk te krijgen wie je doelgroep is. Vervolgens kun je je gaan verdiepen in de marketing methodes om je doelgroep te bereiken. Zorg wel voor een portie geduld, het kost nu eenmaal tijd om te groeien. Ook Bill Gates had niet binnen 3 maanden een succesvol bedrijf…

Je antwoord