Hoe werkt het als het product na kort gebruik stuk gaat?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischHoe werkt het als het product na kort gebruik stuk gaat?
Tessa asked 4 jaar ago
Beste, ik heb een sportkledingzetje online gekocht bij Lune Active waar ik in eerste instantie heel blij mee was waardoor ik het heb gedragen. kort na het dragen binnen 10 dagen ging het stuk. dit heb ik aangegeven bij de organisatie. ik heb aangegeven dat ik geen nieuwe wilde omdat ik niet langer vertrouwen had in de kwaliteit, ondanks dat het zetje 130 euro koste. Ik heb meerdere malen heel nadrukkelijk gezegd dat ik mijn geld terug wil ontvangen en ik heb het zetje ook al terug gestuurd. nu blijft de organisatie vol houden dat ze geen geld willen terug geven omdat de kleding gedragen is en alleen maar een nieuwe set willen terug sturen. Mag dit ondanks dat we hier te maken hebben met een defect? Alvast bedankt, Gr. Tessa ps. ik wil ook geen nieuwe omdat de webwinkel hele onvriendelijke klantenservice heeft en ik me onbeschoft behandeld voel, naast de slechte kwaliteit van de producten.
Nelianne answered 4 jaar ago
Hallo Tessa, Wat vervelend dat zo'n duur setje na 10 dagen al stuk is gegaan.  Het is belangrijk om hier twee zaken gescheiden te houden, namelijk het herroepingsrecht en de garantie. Onder de regels van het herroepingsrecht staat de webwinkel in zijn gelijk. Gedragen kleding mag weliswaar teruggestuurd worden, maar de webwinkel mag hier waardevermindering op toepassen. En die mag 100% zijn (dus dat ze niets terug hoeven te betalen). Maar als ik jouw verhaal goed begrijp doe je een beroep op de garantie. Van een setje van €130 mag immers verwacht worden dat het langer meegaat dan 10 dagen. In dat geval is de webwinkel niet meteen verplicht om jou je geld terug te betalen. Zij dienen bij een garantiegeval eerst de mogelijkheid te krijgen het probleem te herstellen. Het opsturen van een nieuw setje valt daar onder. Mocht dit setje hetzelfde gebrek vertonen, dan is het doorgaans wel gebruikelijk dat een webwinkel het geld terugbetaald.