Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Hoe zorg je ervoor dat je producten goed gevonden worden?

Sibel Staf asked 3 maanden ago

De praat mee topic van deze maand gaat over de vindbaarheid van je producten. In een concurrerende markt is het soms lastig om ervoor te zorgen dat de consument jouw product kan vinden. Hoe pak jij dat aan?

 

Denk aan de volgende vragen:

  • Hoe ga je om met productomschrijvingen? Benoem je bijvoorbeeld voor- en nadelen?
  • Focus je meer op de juiste afbeeldingen?
  • Investeer je veel in SEO? Denk aan longtail zoektermen.
  • Investeer je juist veel in Google Ads (SEA)?
  • Heb je tips die je medewebwinkelier kan gebruiken om producten beter vindbaar te maken?

 

Praat mee met je medewebwinkeliers en geef elkaar tips & tricks!

vindbaarheid producten webshop

2 Antwoorden
Marcel Landeweerd Staf answered 3 maanden ago

Om van mijn kant wat tips te geven:

Zorg voor unieke omschrijvingen
Nog een veel voorkomende fout is om de productomschrijvingen 1 op 1 over te nemen van een leverancier. Het resultaat is dat meerdere webwinkels dezelfde productomschrijvingen hanteren. Naast dat dit slecht is voor SEO, zijn de productomschrijvingen vaak ook niet van goede kwaliteit.

Noem zowel de voordelen als de nadelen van een product
Je wilt graag je producten verkopen. Dat doe je door ze op te hemelen, maar wanneer al je producten volgens jou allemaal even goed zijn, dan zullen klanten je product omschrijvingen minder vertrouwen. Ook vergroot je de kans op retouren, want de nadelen van een product komen pas thuis aan het licht.

Daarom dat het belangrijk is om je product eerlijk te beschrijven, benoem de voordelen, maar ook de nadelen. Bij nadelen kun je eventueel alternatieven noemen die deze nadelen niet hebben. Zo vindt de klant het product dat het beste bij hem past. De klant is tevreden, koopt eventueel een duurder product en je beperkt het aantal retouren.

Zorg voor media
Het oog wil ook wat. Mooie productafbeeldingen van de juiste resolutie zorgen dat klanten het product beter kunnen bekijken. Daarnaast waarderen klanten ook product videos waarin bijvoorbeeld het product gedemonstreerd wordt. En goede informatie voor klanten wordt door Google weer gewaardeerd door betere vindbaarheid.

Adverteren
Afhankelijk van je doelgroep en product is adverteren vaak belangrijk. Zo kun je Google Shopping gebruiken om je producten in de zoekresultaten te tonen. Daarnaast zijn er ook niche gerelateerde zoekmachines voor bijvoorbeeld kleding of huisinrichting. Verder zou je kunnen nadenken over prijsvergelijkers of marktplaats.

Overzichtelijke indeling
Zorg voor een overzichtelijke indeling. Verkoop je wasmachines, dan kun je 1.000 wasmachines aanbieden, maar de kans is groot dat bezoekers door de bomen het bos niet meer zien. Beter kun je ervoor kiezen om een beperkt aanbod te hanteren met jouw klant in het achterhoofd. Bied een wasmachine aan voor grote gezinnen, bied een wasmachine aan voor singles, bied een wasmachine aan met alle luxe opties, bied een wasmachine met droger, bied een energiezuinige wasmachine. Op die manier bied je een product welke is afgestemd op elke doelgroep.

Meer tips?
Er zijn natuurlijk veel meer tips mogelijk. Ben benieuwd welke tips jullie toepassen om je aanbod vindbaar te maken.

Patrick answered 3 maanden ago

Poeh, moeilijke vraag.
Dit soort zaken komen dagelijks voorbij in de webwinkelcommunity.
Voor de starters zou ik adviseren om deze te lezen: Startersgids voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Voor de gevorderde wil ik mijn eigen artikel adviseren 😉 : Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019
mvg,
Patrick

Je antwoord