DWQA QuestionsCategorie: QuestionsIk heb iets gekocht wat ik wil retourneren. Ik krijg geen geld terug maar een tegoedbon
Joeska asked 3 jaar ago
Ik heb iets gekocht en wil dit terug brengen. Nu geeft de winkel alleen maar een tegoedbon.
Ismail Akhan Staf answered 3 jaar ago
Beste Joeska, Volgens artikel 6:230r lid 2 is de winkel verplicht dezelfde betaalmiddel te gebruiken voor de terugbetaling, tenzij jij uitdrukkelijk hebt ingestemd voor een betaling in een ander betaalmiddel. Hier kun je meer informatie lezen over de regels die gelden bij voor terugbetaling na retour.
Joseph answered 3 jaar ago
Ik kocht een jas in een particuliere winkel. Blijkt dat precies dezelfde jas meer dan 100 euro via websitewinkel  goedkoper is. De winkelier zegt dat ik de jas kan retourneren tegen een tegoedbon Op de kassabon bij koop staat vermeld dat binnen acht dagen geretourneerd kan worden tegen een tegoedbon. Nu heb ik die jas gekocht tijdens een korte vakantie, zo'n 250 km van mijn woonplaats Een tegoedbon is dan al om die reden bezwaarlijk.  Kan ik op grond van het bovenvermelde artikel 6:230r lid 2  het aankoopbedrag terugverlangen?
Ismail Akhan Staf answered 3 jaar ago
Beste Joseph, Het is altijd erg vervelend om na een koop erachter te komen dat dezelfde artikel elders veel goedkoper blijkt te zijn. Artikel 6:230r BW gaat over aankopen welke op afstand zijn gedaan en niet in de de fysieke winkels. Bij een aankoop in een fysieke winkel is er geen bedenktijd en hoeft de winkel de jas in principe niet terug te nemen.   Je kunt dus helaas niet eisen dat zij het geld terug zullen storten in plaats van een tegoedbon.
Joseph answered 3 jaar ago
Dank voor uw helder antwoord.