Rekening voor iets wat ik niet heb besteld

DWQA QuestionsCategorie: JuridischRekening voor iets wat ik niet heb besteld
Ab asked 4 jaar ago
Heb een rekening ontvangen voor een potje afslankpillen. Niet besteld, niet gekregen, toch een rekening. Webwinkel blijft irritant bezig om toch geld te krijgen. Aangifte gedaan van id fraude. Blijven dreigen met incasso en meer. Process verbaal opgestuurd, eerste deel, nu na dreiging het hele proces verbaal. Inmiddels veel uren aan besteed, geeft gezondheidsproblemen voor ons beide, hartklachten, maag, etc. Ook wat harde gesprekken gehad maar ze blijven bezig. Zij laten een kopie zien van de bestelling waarbij de gegevens van ons naam etc. Goed zijn. Geven een verrichte procedure beschrijving die daarbij hoort. Geven een kopie van bestelling en aflevering door DHL. Maar deze e-mails zijn bij ons niet ontvangen.
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Ab,

Bedankt voor je bericht en wat vervelend om te lezen. Helaas zijn zij bij ons geen lid en kunnen wij in deze ook niet veel voor je betekenen. Het enige dat ik kan doen is je doorverwijzen naar
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/10/23/meldingsformulier-identiteitsfraude maar zoals ik uit je verhaal haal, heb je dit ook al gemeld.

Sterkte en succes!
Ab answered 4 jaar ago
Bedankt voor je reactie. Maar ik vroeg of het bewijs van de koerier, een copies van de afgeleverd e-mail die wij niet hebben ontvangen, rechtsgeldig is. Internet staat vol van koerier knoeierij.
Caleni Geerdink answered 4 jaar ago
Beste Ab,

Bedankt voor je reactie.

Dit is een redelijk lastige. Normaal gesproken kán een track&trace als bewijs dienen, maar als het betwist wordt en daarbij als argument wordt gegeven dat het niet betrouwbaar is dan kan een rechter dat zien als niet sluitend bewijs.

In dit geval gaat het om de gehele zaak en alle feiten. Het kan dus wel als bewijs dienen, maar dit betekent niet dat de webwinkel hiermee gelijk krijgt. In principe zouden alle feiten bij elkaar dan samen moeten aantonen naar welke kant het oordeel slaat. Bij twijfel is het vaak zo dat de consument meer beschermd wordt dan de ondernemer. Het enige dat ik je kan adviseren is bezwaar aan te tekenen (schriftelijk) als bewijs. Uiteindelijk zal de ondernemer dan naar de rechter moeten stappen om zijn gelijk te halen en dan is het belangrijk dat claims betwist zijn.