Mag ik foto's voor mijn webshop van Google halen?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischMag ik foto's voor mijn webshop van Google halen?
Willem Webshop asked 5 jaar ago
Voor mijn webwinkel schrijf ik blogs, nu wil ik die wat opleuken met een bijpassende foto. Waar haal ik foto's vandaan? Kan ik die gewoon van Google Images halen?
Marcel Landeweerd Staf answered 5 jaar ago
Op foto's zit auteursrecht, je mag dus niet zomaar elke foto van het internet plukken. Je loopt snel kans op hoge boetes. Zelf bij WebwinkelKeur hebben we in het verleden die fout wel eens gemaakt, je leest er meer over op https://www.webwinkelkeur.nl/kopieer-zomaar-fotos/ . Nu bevat Google Images soms rechtenvrije foto's, maar het is lastig om te achterhalen of de foto's die je vind echt rechtenvrij zijn. Je hebt voldoende websites waar je de rechten van foto's kunt kopen of waar gratis rechtenvrije foto's worden aangeboden. Ik zou je daarom aanraden om foto's standaard van een (gratis) stock foto website te halen. Onze partner webwinkelcommunity heeft een mooi overzicht gemaakt van gratis aanbieders van StockPhotos: https://www.webwinkelcommunity.nl/knowledge-base/gratis-stock-fotos-voor-webwinkels/
Robert answered 5 jaar ago
Ik haal mijn rechtenvrije foto's altijd van Pixabay, die zou ik je zeker aanraden!
Marcel Landeweerd Staf answered 5 jaar ago
@Robert Dat is ook mijn favoriete gratis Stock Photo website :) . Om er nog wat meer te noemen, deze zijn afkomstig van een topic op forum.webwinkelcommunity.nl. Een hele lijst met allerlei gratis foto websites: unsplash.com gratisography.com lifeofpix.com Magdeleine.co stokpic.com getrefe.tumblr.com deathtothestockphoto.com startupstockphotos.com superfamous.com mmt.li pexels.com freeimages.com littlevisuals.co stocksnap.io pixabay.com picjumbo.com Heb jij nog meer sites die niet mogen ontbreken? Laat het weten...