Met terugwerkende kracht verzendkosten

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsMet terugwerkende kracht verzendkosten
Esther H asked 3 jaar ago
Ik heb een vraag over met terugwerkende kracht verzendkosten. Enige tijd geleden heb ik via een website enkele producten besteld. Op de website staat vermeld dat boven een bepaald bedrag (in dit geval € 75,-- er geen verzendkosten zijn). De bestelling van mij was daadwerkelijk boven de €75. Indien je artikelen retour zendt zijn de verzendkosten voor rekening van de klant, wat ook duidelijk op de website vermeld staat. Echter, door de terugzending komt het eerder bestelde op een lager bedrag dan de € 75. Nu zegt de verkoper dat ik het aankoopbedrag retour krijg minus de eerdere 'gratis' verzendkosten. Dit stond eerder niet duidelijk aangegeven op de website maar door mailwisseling hebben zij dit nu aangepast. Hoe zit dit? Kan een verkoper de eerder 'gratis' verzendkosten in mindering brengen op het door mij te verkrijgen bedrag?
caleni Staf answered 3 jaar ago
Beste Esther,

Bedankt voor je bericht.

Helaas is hier niet wettelijk iets over vastgelegd en een redelijk grijs gebied. Wij hebben hier ook al een blog aan gewijd, lees ook: https://www.webwinkelkeur.nl/gratis-verzending-boven-drempelbedrag-en-deelretour/  "Hoewel wij na het lezen van de wettekst tot de conclusie kwamen dat het een grijs gebied is, komen drie verschillende experts tot een andere conclusie. Hoewel het vervelend kan zijn voor de webwinkelier is het volgens de experts niet mogelijk om bij een deelretour alsnog de verzendkosten in rekening te brengen. Ondanks dat hier nog geen wettelijke uitspraak over is geweest, raden wij sterk aan ook bij een deelretour geen verzendkosten in rekening te brengen. Mocht je dit toch nog doen, dan is wel de minst vereiste om dit heel duidelijk aan klanten te communiceren voordat ze bestellen en dit ook zoals voorgesteld op de factuur te vermelden. De kans is echter groot dat je hiermee door een rechter kan worden teruggefloten." Hiermee kunnen we dus eigenlijk concluderen dat de webwinkel dit van te voren wel dient te melden, dit ook apart moet melden op de factuur en het niet erg netjes is als er alsnog verzendkosten in rekening worden gebracht.

Hopelijk kun je hier iets mee?