Non-conform product

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsNon-conform product
David asked 4 jaar ago
Hallo,  Recent heb ik een product besteld bij een webshop. Echter is het geleverde product niet het product wat ik besteld heb. Ik heb hierover contact gehad met de betreffende webshop, maar zij zeggen dat ik het product op eigen kosten moet retourneren. Echter is naar mijn weten de wettelijke (conformiteits) garantie hierop van toepassing, dus zouden zij moeten zorgen dat ik hoe dan ook het juiste product toe gestuurd krijg. Maar zij lijken uit te gaan van het herroepingsrecht. Klopt mijn idee van non-conformiteit en klopt het dat zij inderdaad de retourkosten zouden moeten betalen? Alvast bedankt voor de hulp.
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste David,

Bedankt voor je bericht.

In principe klopt het wat je zegt, dat bij non-conform je deze kosten niet hoort te betalen. Alleen snap ik de webwinkel ook, zij kunnen immers niet weten of de claim van jou klopt nog voordat ze het artikel hebben gezien. Ik zou je dus willen adviseren de webwinkel te berichten en aan te geven dat het product non-conform is, omdat het verkeerde is geleverd. Met daarbij een foto van het product en een orderbewijs om aan te tonen dat ook daadwerkelijk het verkeerde is geleverd. Je kunt dan aangeven dat je voor nu de retourskosten betaald, maar dat wanneer de webwinkel het product retour heeft ontvangen en je claim klopt, zij deze kosten terugbetalen. Zie ook: https://www.ictrecht.nl/blog/product-voldoet-niet-wie-draagt-de-kosten-en-het-risico-van-verzending

Succes!

Caleni

Webwinkelkeur
D.P. van der Hel answered 4 jaar ago
Beste Caleni,    Dank voor je reactie. Ik heb ze wel degelijk een foto van het product gestuurd wat ik heb ontvangen (had ik er niet bij gezegt, sorry) en ze hebben ook erkend dat het inderdaad het verkeerde product is. Dat is nu juist het hele probleem. Dus uit je reactie begrijp ik dat ik inderdaad volledig in mn recht sta en dat zij de retour kosten verplicht zijn te dekken? Met vriendelijke groet,  David
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste David,

Dat klopt inderdaad, zie ook de link die ik heb meegestuurd, wellicht kun je hen deze ook doorsturen. Bij non-conform, dient de webwinkel alles kosteloos te herstellen. Zie ook: https://www.ictrecht.nl/blog/product-voldoet-niet-wie-draagt-de-kosten-en-het-risico-van-verzending   Met vriendelijke groet, Caleni  Webwinkelkeur