overzetten reviews

DWQA QuestionsCategorie: Questionsoverzetten reviews
Les asked 1 jaar ago

Hoi Marc,

Zou je mij hiermee kunnen helpen?;

Hi Les,

Van mijn collega Kathleen heb ik vernomen dat jullie je reviews van WebwinkelKeur willen importeren bij ons. Zijn deze al overgezet naar Verified Reviews / Echte Beoordelingen? Zo ja, dan kun je verder lezen vanaf 'Na overzetting naar Verified Reviews / Echte beoordelingen'. Zo nee, dan is deze uitleg eerst van toepassing:

Overzetten naar Verified Reviews / Echte beoordelingen:
Hierbij wat meer informatie over het meenemen van de reviews die je hebt verzameld met WebwinkelKeur.

Om reviews mee te kunnen nemen naar Trusted Shops moet je ze hebben verzameld met de software van een bedrijf dat Google Partner is.
Trusted Shops is een Google Partner, maar WebwinkelKeur is dat niet. De reviews kunnen daardoor niet direct in Trusted Shops worden geïmporteerd. Gelukkig is er wel een andere manier mogelijk.

WebwinkelKeur heeft een samenwerking met Verified Reviews (wel een Google Partner). Lees daar meer over op de FAQ pagina van WebwinkelKeur. Je betaalt daar een extra € 20 voor zodat de reviews ook bij Verified Reviews terecht komen. Je kunt nu de reviews overzetten naar Trusted Shops.

Let wel op dat, door reviews bij WebwinkelKeur te hebben en bij een Google Partner je reviews op twee verschillende plekken staan. Dit lijkt onschuldig maar gaat ten koste van de SEO waarde van je reviews. Het wordt namelijk als dubbele content gezien door Google.

Waarschijnlijk was je er al van op de hoogte, maar door je reviews te verzamelen met een Google Partner kun je nu of later voordeel hebben wanneer je betaalt voor advertenties op Google en Google Shopping. Mocht je daar meer over willen weten dan kan ik wat aanvullende informatie sturen.

Na overzetting naar Verified Reviews / Echte beoordelingen:
Om de shopbeoordelingen te kunnen importeren hebben we een Excel bestand nodig met bepaalde gegevens en informatie. In de bijlage vind je een voorbeeldbestand met de verschillende kolommen. De gegevens die we in ieder geval nodig hebben zijn als volgt:

- channel.id
- review.locale (taal van de review)
- review.rating (beoordelingsscore, schaal van 1 t/m 5 waarbij 5 het hoogste is)
- review.submittedAt (datum en tijd van de beoordeling)

Jullie Channel ID voor mooielampen.com: chl-3ebcd05f-d34d-43f3-ba88-8d2e3450e091

De Review Locale kun je aan de hand van de volgende lijst doorgeven: https://lh.2xlibre.net/locales/ . De meest gebruikte zijn als volgt:

Nederlands: nl_NL
Engels: en_GB
Duits: de_DE
Frans: fr_FR
Spaans: es_ES

Het is noodzakelijk dat alle gegevens in de juiste kolommen ingevoerd zijn om een beoordeling te kunnen importeren. Houd daarom het voorbeeldbestand in de bijlage aan en voeg in ieder geval de 4 hierboven genoemde kolommen toe. De andere kolommen kun je ook invullen, dit hoeft niet. Verdere informatie dan de getoonde kolommen, kunnen we niet gebruiken.

We kunnen de beoordelingen van de laatste 12 maanden tonen. Mochten jullie oudere beoordelingen willen importeren, dan tellen deze alleen mee in getal - bijvoorbeeld:

De score is gebaseerd op de 864 Trusted Shops beoordelingen van de laatste 12 maanden. Sinds de aanmelding zijn in totaal 2.345 beoordelingen verzameld.

De geïmporteerde beoordelingen tellen overigens niet mee bij het berekenen van jullie gemiddelde cijfer op het shopprofiel - dit gebeurt op basis van de beoordelingen die via Trusted Shops zelf zijn verzameld. Ze zullen zichtbaar worden op het shopprofiel, zodra de eerste Trusted Shops beoordeling is afgegeven.

Hopelijk is het bovenstaande duidelijk.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Dag Les,

Het CSV-bestand dat ik je heb gestuurd met daarin de reviews kun je laten importeren door Trusted Shops, je hebt hier geen exportbestand van Echte Beoordelingen voor nodig. Het belangrijkste is namelijk dat je Google Seller Rating hebt aanstaan, en dat heb je.

Het huidige exportbestand dat je van ons hebt gekregen is dus voldoende.