PayPal kosten rijzen de pan uit

DWQA QuestionsCategorie: AlgemeenPayPal kosten rijzen de pan uit
Alwin asked 3 jaar ago
Goedendag, Wij merken dat afgelopen jaar PayPal grof ge(mis)bruik heeft gemaakt van de toename in digitale betalingen door het corona virus. dermate zelfs dat de kosten voor webshops met meer dan 3% zijn toegenomen en daar komt nu stilletjes nog eens de volgende verhoging bovenop. Vorig jaar zomer hebben ze stilletjes de terugstorten van het variabele deel stop gezet als een klant de bestelling annuleerde, dat was al een flinke domper maar nog te overzien voor ons als webshop. Nu komen we er echter achter dat ze weer stilletjes de variabele percentage nu overal op 3,4% gezet hebben in plaats van de 2,3% die wij betaalde door de staffel korting. Maar daar houdt het nog niet eens op. Ze hebben ook nog allemaal nieuwe extra kosten geïntroduceerd bovenop de al hoge fee van 3,4%. Betalingen buiten de EU komt een variabele fee per land bovenop tot wel 5%. En als een klant een geschil opent dan rekent PayPal de winkel hier 14 euro voor ongeacht of de claim terecht is of niet. Het punt is echter dat PayPal een behoorlijke macht positie heeft wat betreft betalingen uit het buitenland maar met deze verhoging stoppen zelfs wij met PayPal want dit is gewoon niet meer kosten dekkend te verklaren.
Marcel Landeweerd Staf answered 3 jaar ago
Beste Alwin, Heel vervelend. Wat betaalmethodes als creditcards betreft zijn er afspraken gemaakt over de maximale hoogte van de kosten, die regels gelden voor zover ik weet niet voor Paypal.

Helaas is er niet direct een oplossing. Wel denk ik dat met de invoering van PSD2 de concurrentie op de betaalmarkt zal toenemen en er meer nieuwe betaalmethodes kunnen komen die betalen makkelijk en veilig maken. Voor nu heb je daar niets aan, maar ik hoop dat dit ook effect heeft op de kosten die partijen durven te berekenen.

Je zou nog even een kijkje kunnen nemen bij onze partner, op het gebied van Paypal kunnen zij je geen aanbieding doen, wel kun je via WebwinkelKeur besparen op andere betaalmethodes. Je leest er meer over op https://www.webwinkelkeur.nl/partner/buckaroo/ en via ons Dashboard door naar de pagina Aanbiedingen te gaan.

Succes.