Product mag niet retour ivm hygiëne (bankhoes)

DWQA QuestionsCategorie: JuridischProduct mag niet retour ivm hygiëne (bankhoes)
Gert Schut asked 4 jaar ago
Goedemiddag, Wij hebben een bankhoes besteld bij Voordeel.co De hoes past niet op onze bank de hoezen zijn te klein. Nu wil ik deze terug sturen maar zij zeggen dat ik deze niet mag ivm hygiene. Ik heb op de site van heroepingsrecht gekeken maar vind hier geen antwoord? Weten jullie hoe dat zit want ik zit binnen de 14 dagen bedenktijd. Met vriendelijke groet, Gert Schut
Marcel Landeweerd Staf answered 4 jaar ago
Beste Gert,
Vervelend. Om de regels allereerst te schetsen.

Een webwinkel mag een retour alleen weigeren op basis van in de wet vastgestelde redenen. Die lees je op https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/ . Daarbij moet de webwinkelier vooraf duidelijk informeren wanneer een product niet retour kan.

Een wettelijke uitzondering is "Hygiënische producten of producten met een gezondheidsrisico waar de verzegeling van verbroken is", belangrijk is dat er dus verzegeling op het product moet zitten om onder deze uitzondering te mogen vallen.

Alleen ook met verzegeling mogen niet zomaar alle producten onder deze uitzondering vallen. Ik denk dat een bankhoes hier niet onder kan vallen. De webwinkelier kan deze prima wassen en ik zie niet in waarom deze in verband met hygiene niet retour kan.

Op basis van deze informatie ben ik dan ook van mening dat een webwinkel een bankhoes gewoon retour moet accepteren. Wel kan het lastig zijn om je gelijk te halen wanneer een partij niet is aangesloten bij een keurmerk. Ik hoop in ieder geval dat je met deze informatie verder komt. Succes.
Gert Schut answered 4 jaar ago
Dank je wel voor jullie hulp en antwoord. Ik kan hier mee verder! Gr Gert