Retourneren handgemaakte producten

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsRetourneren handgemaakte producten
Charlotte asked 2 jaar ago
Hoi, wij hebben een webshop in baby- en kinderproducten. Een groot deel van onze producten maken wij met de hand zodra een bestelling binnenkomt. Dit kan een vilten set zijn die als set wordt aangeboden, of een set die zelf samengesteld wordt door de klant zelf. Wij zijn een hele kleine onderneming en kunnen het ons niet veroorloven dat deze bestellingen steeds geretourneerd zouden worden (tenzij het natuurlijk niet is geleverd volgens afspraak enz). Er zit heel veel werk in, met liefde natuurlijk. Maar nu geeft een klant aan dat zij een setje babygym hangers heeft besteld en deze wilt ze retourneren.  Er is verder niets mis mee, maar ze vindt dat het niet past bij haar babygym en ze vindt de rammeltjes niet luid genoeg. Dit setje wordt als standaard setje aangeboden, maar moet nog gemaakt worden op het moment van bestellen. Er ligt niets op voorraad. Mag dit zomaar? Mag je alleen uitzonderen als het gaat om echt zelf samenstellen, waarbij de klant wensen doorgeeft? Wij begrijpen heel goed dat er een ondernemersrisico is, maar als alle klanten hun bestellingen terug zouden sturen, kunnen wij er wel mee stoppen. Dan zijn we letterlijk voor niets bezig.

Groetjes, een kleine ondernemer.
Marc Staf answered 2 jaar ago

Dag Charlotte,

Dank voor je vraag.

Ik begrijp dat je er veel werk aan hebt gehad en het liever niet retour krijgt, wettelijk gezien moet je dat wel. Je mag alleen producten uitzonderen wegens maatwerk op het moment dat de klant tijdens het bestellen zelf specificaties heeft opgegeven. Het bestelproces is dus leidend, niet het productieproces.

Ik hoop dat je hier verder mee komt. ^Marc