Sidebar vertraagd laadtijd website

DWQA QuestionsCategorie: TechniekSidebar vertraagd laadtijd website
Simon asked 4 jaar ago
Hey, Als ik naar de GTmetrix data van onze website kijk zie ik dat de webwinkelkeur sidebar (samen met nog wat andere dingen) de website best wel vertraagd. Nu vind ik de sidebar wel belangrijk. Weten jullie hoe we er voor kunnen zorgen dat dit geen/minder invloed heeft op de snelheid van onze site?
Marcel Landeweerd Staf answered 4 jaar ago
Een goede vraag die we vaker kijken. Eigenlijk is onze sidebar al geoptimaliseerd. We hebben deze bijvoorbeeld zo gebouwd dat deze pas laadt nadat de site geladen is (asynchroon laden) en ook zo opgebouwd dat het grootste deel van de code altijd gecached is. Het is bijvoorbeeld zo dat we juiste meerdere aanroepen hebben (in tegenstelling tot wat deze tools aanbevelen) om er voor te zorgen dat het grootste deel van onze sidebar code slechts eenmaal geladen hoeft te worden, zelfs al je meerdere webwinkels met een sidebar bezoekt. Met ons grote aantal leden is de kans immers groot dat je al eens eerder een WebwinkelKeur lid met sidebar hebt bezocht, in dat geval heb je de sidebar code al in je browser gecached. Zulke zaken zijn niet zichtbaar in optimalisatie tools. Helaas lijkt het hierdoor dat zulke optimalisaties je webwinkel vertragen, terwijl ze in de praktijk juist sneller zijn. Het advies van zulke tools moet je dus niet altijd blind volgen. Nu is het wel zo dat ook wij nog verbeterpunten hebben. Deze hebben we op onze todolijst staan en hopen we binnenkort uit te voeren. Ook zonder deze todo's zorgt de sidebar niet voor een significante vertraging van je webwinkel. Ik hoop je daarmee wat gerustgesteld te hebben.