Verplichting om cadeau bij bestelling te retourneren

DWQA QuestionsCategorie: JuridischVerplichting om cadeau bij bestelling te retourneren
Mariska asked 2 jaar ago
Ik heb bij een bestelling bij Rituals.com een cadeau gekregen (nadat ik per post bericht had gekregen dat ik een cadeau kreeg). Er was wel een minimum te besteden bedrag voordat het cadeau werd meegestuurd.
De broek die ik bij Rituals bestelde is niet naar mijn zin en deze retourneer ik nu. Op de site staat dat ik het cadeau ook moet retourneren. Doe ik dit niet, dan brengt Rituals het bedrag voor het cadeau in rekening.
Ik heb besteld m.b.v. achteraf betalen.
Ben ik wettelijk verplicht het cadeau terug te sturen? Ik vind dat het woord "cadeau" op zijn minst impliceert dat het iets is wat je krijgt en niet hoeft terug te geven.
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago

Beste Mariska,

Bedankt voor jouw vraag. Jammer dat je niet tevreden bent met de broek. Ik kan mij voorstellen dat je het cadeau wilt behouden. Bij ontbinding van de koop ontstaat er volgens art. 6:271  een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds ontvangen prestaties. Je kunt daarom stellen dat deze cadeau een schenking onder voorwaarde is.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens je een mooie dag toe.