Verzendkosten betalen bij omruiling?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischVerzendkosten betalen bij omruiling?
Linda Baan asked 4 jaar ago
Ik heb een product (rvs lunchtrommel) besteld bij een webwinkel maar de afmeting is te klein bij nader inzien. Ik heb contact opgenomen met de webwinkel en gevraagd of ik het artikel kan omruilen voor een groter formaat. Nu zegt de webwinkel dat ik bij het retour zenden van het artikel de verzendkosten moet betalen en bij het nieuwe (grotere) artikel wederom verzendkosten moet betalen. Terwijl ik al bij de originele bestelling ook al verzendkosten heb betaald! Veelal is het toch zo dat bij volledig retour de verzendkosten voor de klant zijn en bij omruilen de verzendkosten voor winkel zijn?
caleni Staf answered 4 jaar ago

Beste Linda,
Omdat omruilen niet specifiek bij wet geregeld is kan de webshop hier zijn eigen regels bij hanteren. De voor jou meest gunstige oplossing is om hier gebruik te maken van het herroepingsrecht (bedenktijd).Als je de hele bestelling retourneert dan moeten de verzendkosten van de webshop naar jou en het aankoopbedrag van de artikelen worden teruggestort door de webshop. Jij betaalt wel voor de terugzending naar de webshop, als de webwinkel dit heeft aangegeven in het retourbeleid.

Retourneer je een deel van de bestelling, dan hoeven de verzendkosten voor de heenzending niet door de webwinkel teruggestort worden.Een nieuwe bestelling zal daarna weer volgens dezelfde regels gaan. Praktisch betaal je dus wel zelf de terugzending, maar niet tweemaal de heenzending.

De webwinkel mag zelf aparte regels maken voor omruilen, maar je kunt altijd van je bedenktijd gebruik maken. Groet Asoka van WebwinkelKeur