Wat is de beste kleur voor een bestelknop?

DWQA QuestionsCategorie: MarketingWat is de beste kleur voor een bestelknop?
Willem Webshop asked 4 jaar ago
Wat is de beste kleur voor een bestelknop? Ik heb gelezen dat de meeste webwinkels een oranje of groene knop gebruiken, is dat voor elke webwinkel de beste kleur?
Marcel Landeweerd Staf answered 4 jaar ago

Eigenlijk bestaat de beste kleur niet.

De beste kleur is afhankelijk van de webwinkel.De basis regel is: "De bestelknop moet opvallen".

In onderstaande voorbeeld zie je een blauwe en een gele bestelknop bij Bol. Gezien Bol een blauwe huisstijl heeft valt de gele knop veel beter op en is dus vanuit de theorie de betere optie.Welke afbeelding valt beter op?
Om de juiste kleur te kiezen kun je gebruik maken van een kleurwiel, daarin zie je goed welke kleuren het meeste contrast hebben met je basis kleur:
Kleurwiel met tegenovergestelde kleuren
In de theorie is de kleur die het verst van je basis kleur af ligt het meest opvallend. In het geval van Bol zou dit oranje zijn, maar de kleur geel werkt ook prima, gezien het voldoende contrast heeft.

Belangrijk is daarbij wel om je contrastkleur (signaalkleur) alleen te gebruiken voor belangrijke zaken op de pagina als de bestelknop en niet te vaak te gebruiken. Want hoe vaker je de kleur gebruikt, hoe minder hij opvalt.

De verkeerde kleur bestaat niet. Zo zou rood geassocieerd worden met negativiteit en daardoor minder goed werken. Toch zien we in de praktijk dat rood in sommige gevallen goed kan werken en dus niet per definitie vermeden hoeft te worden.

Ik kan je dus aanraden om een kleur te kiezen die voldoende contrast heeft met de rest van je layout en die ook niet te vaak elders gebruikt wordt.

caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Willem,

Bedankt voor je vraag.

Uit onderzoek blijkt dat 'een beste kleur' niet bestaat. Afhankelijk van een aantal factoren kun je zelf testen welke kleur het beste geschikt is voor je website. Sommige sites geven inderdaad aan dat groen overeen zou komen met een positief gevoel. Wij hebben een blog geschreven over de bestelknop, wellicht interessant om eens door te lezen, zie: https://www.webwinkelkeur.nl/hogere-omzet-opvallende-bestelknop/.