webshop voor b2c als b2b

DWQA QuestionsCategorie: Questionswebshop voor b2c als b2b
Mildred Bink asked 3 jaar ago
Hallo, Wij hebben een webshop waar zowel consumenten als groothandels kunnen kopen. Er gelden natuurlijk voor beide partijen andere prijzen.  Mijn vraag is, kan ik een combinatie maken van de algemene voorwaarden of is het handiger om voor de consument  en voor de groothandel aparte voorwaarden te plaatsen op de website. Wat is gebruikelijk? Ook leveren wij nog materialen op offerte basis aan bedrijven.  Welke voorwaarden zijn hierop van toepassing?   Ik hoor graag van u. Met vriendelijke groet, M.Bink
caleni Staf answered 3 jaar ago
Hoi Mildred,

Bedankt voor je bericht en goed dat je hier even naar vraagt.

Wanneer je zowel b2b als b2c verkoopt, is het het meest overzichtelijk voor de klant om aparte voorwaarden op je website te vermelden. Één waar duidelijk boven staat dat deze voor particulieren geldt en één waar duidelijk boven staat dat deze voor bedrijven geldt.

Voor b2b aankopen kun jij namelijk je eigen retourregels bepalen. Ook kunnen zij niet bij het Europees ODR-platform terecht.

Daarnaast is het goed om ook op je aparte retourspagina duidelijk aan te geven welke regels voor welke klanten geldt. Zo dat hier geen misverstanden over ontstaan.

Ook is het dan handig zowel de prijzen incl. als excl. btw te tonen en wanneer klanten een bestelling plaatsen, specifiek te vragen of zij als particulier of als bedrijf bestellen.

Voor het opvragen van een offerte zijn in principe geen aparte voorwaarden nodig, de klant moet dan wel heel duidelijk kunnen aangeven of het om een b2b of b2c aankoop gaat.

Succes en mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag!