Skip to content

Wie is aansprakelijk bij retour met toegezonden retourlabel?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischWie is aansprakelijk bij retour met toegezonden retourlabel?
Michel van Staveren asked 2 jaar ago
Hallo,

Wij hebben een klant een retourlabel gestuurd om zijn bestelling naar ons terug te sturen.
Het lijkt erop dat de zending verloren is geraakt in de post.
Normaal gesproken is de verzender aansprakelljk voor de verzending,.
Hoe zit dit in dit geval?
5 Antwoorden
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Michel,   Jammer de zending verloren is gegaan. Dit is natuurlijk erg vervelend voor de klant, maar de verantwoordelijkheid voor de zending blijft bij de consument. De ondernemer neemt slechts de kosten van de retourzending op zich. Ik verwijs je hierin naar de uitspraak in de zaak "Risico retour door webwinkel aangeboden verzendmethode"   Succesvolle dag gewenst!
Ogier Schelvis answered 4 weken ago

Beste Ismail,

De rechtszaak waar u naar verwijst is grotendeels in het voordele van de consument beslecht. 75% van het aankoopbedrag diende vergoed te worden door de verkoper.
@Michel: Veel bronnen willen de consument doen geloven dat hij of zij zelf verantwoordelijk is voor de verzending, maar afhankelijk van wat er precies gebeurd is kun je de verkoper of de pakketbezorger aansprakelijk stellen.

Indien je rechtsbijstand hebt, leg de casus aan hen voor. Dat is het beste advies en laat je niet ontmoedigen door een antwoord op internet van iemand die de belangen van webshop ondernemers behartigt.

Ismail Akhan Staf answered 4 weken ago

Beste Ogier,

De geschillencommissie heeft inderdaad besloten dat 75% van het aankoopbedrag moet worden terugbetaald, omdat de schade die tijdens de retour is begroot op 25%. De consument was dus wel verantwoordelijk voor de retourzending. Als het pakketje geheel verloren zou zijn gegaan, zou de consument hiervoor verantwoordelijk zijn.

 

Ogier Schelvis answered 4 weken ago

Je geeft een valse voorstelling van zaken. Je suggereert met je initiële antwoord dat de consument volledig aansprakelijk is voor de gehele waarde van het pakket. De verkoper wilde in eerste instantie het volledige bedrag verhalen op de consument. De 75 procent betreft een schikking.

Je ontmoedigt bewust consument om rechten uit te oefenen. Je noemt niet eens dat in het geval van een aangetekende verzending de verantwoordelijkheid volledig verlegd is naar de pakketbezorger.

Nogmaals @Michel neem niet klakkeloos aan wat Wij van WC-eend adviseert over WC-eend. 

Ismail Akhan Staf answered 4 weken ago

Beste Ogier,

Jammer dat je het antwoord op je vraag als een ontmoediging voor consumenten op hebt gevat. Bedankt voor de aanvulling op het gebied van de overdracht van risico aan de vervoerder. De zender blijft bij een retourlabel aansprakelijk voor de retourzending en de eventuele schade die tijdens de retourzending optreedt. Het klopt inderdaad dat het risico van de zending door de zender nog (gedeeltelijk) kan worden overgedragen aan de vervoerder door de zending aangetekend of verzekerd te verzenden.

Bij een aangetekende of verzekerde zending wordt het risico inderdaad (deels) overgedragen aan de vervoerder. Bij PostNL kun je een pakket momenteel (bij een 'gemiddeld' pakket) al voor € 2,30 extra (in totaal € 9,25), aangetekend verzenden. Daarbij is de zending verzekerd tot een bedrag van € 500. Bij zendingen met een hogere waarde kan ervoor gekozen worden om deze verzekerd (tot een waarde van € 5.500) te versturen voor een bedrag van € 15,85. De tarieven zijn op deze pagina te vinden.

De uitspraak van de geschillencommissie is een bindende uitspraak en geen schikking. Als er een schikking zou hebben plaatsgevonden hoefde de commissie namelijk geen uitspraak te doen. De commissie heeft de schade begroot op 75% van de waarde van het product. Dit wordt in punt 25 als volgt uitgelegd.

Voor het antwoord op de initiële vraag verwijs ik liever naar punt 20 waarin de commissie het volgende heeft aangegeven:

"In tegenstelling tot wat de consument beweert is bij consumentenkoop – in dit geval een koop op afstand
- de verzender verantwoordelijk voor eventuele vermissingen en/of schade(s) aan pakketten. Dit geldt niet
alleen voor de webwinkelier, maar ook voor consumenten die gebruik maken van hun recht om het
product binnen de daarvoor geldende zichttermijn te retourneren. Dit betekent dat het risico van de
verzending van een product door de consument pas stopt op het moment dat het pakket bij de
webwinkelier is bezorgd. Belangrijk hierbij is dat de verzender ook verantwoordelijk is voor fouten van
het transportbedrijf zelf. Indien er dus tijdens het transport schade ontstaat aan het pakketje, dan kan de
consument niet de webwinkelier aanspreken, maar is hij hiervoor zelf verantwoordelijk."

Je antwoord