Controleer je webwinkel

Als webshop dien je te voldoen aan de Nederlandse en Europese wetgeving. Om het proces wat makkelijker te maken, hebben wij een handig stappenplan samengesteld. Zo kan je makkelijk controleren of je webwinkel voldoet.

Toelating WebwinkelKeur

Op het moment dat je je webwinkel aanmeldt voor Webwinkelkeur, ben je natuurlijk al lid. Nu is het wel van belang dat je webwinkel wordt goedgekeurd zodat je ook van alle functionaliteiten en integraties gebruik kan maken. WebwinkelKeur werkt met een gedragscode, welke we hebben gebaseerd op de Nederlandse wetgeving.

Check, check, dubbel check

Voordat we je webwinkel inhoudelijk kunnen bekijken, checken wij alvast wat punten:

• Staat je webwinkel live? Mocht je webwinkel niet live staan is dat geen probleem! Je kan dan ons een testlink toesturen naar info@webwinkelkeur.nl of je kan de keuringsdatum uitstellen naar een moment dat bij jou past.
  • Verkoop je artikelen boven de €250,-, elektronica, reizen, en trendgevoelige producten? Dan wordt je webwinkel bij ons gezien als ‘risicowebwinkel’. We vragen dan altijd even om een uittreksel van je KVK en een kopie van je ID-kaart. Zo weten we zeker dat het helemaal goed zit 😉
  • Maak je gebruik van de KOR-regeling? Geen probleem. Omdat we controleren of je een Btw-nummer op je website hebt staan, is het voor ons handig om hiervan een mail met de bevestiging van inschrijving al voor de keuring te ontvangen. We zetten dit dan als interne notitie in ons systeem. Dan hoeven we je webwinkel hierop niet af te keuren en is iedereen hiervan op de hoogte.

Algemene voorwaarden

Het is belangrijk om in de footer van je webwinkel de algemene voorwaarden te plaatsen. In de algemene voorwaarden vind je bijna alles terug wat je ook op de aparte informatiepagina’s terugvindt. In de algemene voorwaarden zien we graag de volgende punten terug:

• Een artikel over het retourneren(of uitsluiten) van de producten
  • Een link naar het Europees ODR-platform waar je klant terecht kan met een klacht
  • Een verwijzing naar de geschillenbemiddeling van WebwinkelKeur

Wij bieden de algemene voorwaarden voor jouw webwinkel gratis aan. Dit document kun je downloaden en als platte tekst op je webwinkel plaatsen

Privacy statement

In een privacystatement wordt opgenomen welke informatie van je klanten verzamelt of trackt en welke rechten je klanten hebben. Hieronder vind je de rechten die in je privacystatement naar voren moeten komen:

• Inzagerecht
  • Rectificatierecht
  • Recht op beperking van de verwerking
  • Recht op overdraagbaarheid
  • Recht van bezwaar en overige rechten

Mocht je reviews verzamelen bij WebwinkelKeur, is het van belang dat je dit communiceert met je klanten. Wij ontvangen namelijk ook gegevens van jouw klanten.

Als je gebruik maakt van onze gratis privacy statement generator, wordt deze op maat gemaakt voor jouw webwinkel.

Contact

Het is natuurlijk belangrijk dat je goed bereikbaar bent voor je klanten. Daarom zien we graag de volgende contactgegevens terug op je website in de footer of op een aparte contactpagina:

• Een uitgeschreven vestigingsadres (postbus is niet voldoende)
  • Een KVK-nummer
  • Een Btw-nummer
  • Een uitgeschreven e-mailadres
  • Een uitgeschreven telefoonnummer. Gebruik je liever niet je eigen telefoonnummer, dan kan je gebruik maken van onze telefoonservice. Een uitgeschreven Whatsapp Only is ook prima!

Herroepingsrecht

Het hebben van een aparte retourpagina in de footer van je webwinkel is een must! Hierdoor weten je klanten meteen waar ze terechtkunnen met vragen over het retourneren. De belangrijkste punten die in je retourbeleid moeten staan, zijn:

• De drie retourtermijnen
  • Waardevermindering
  • Uitzonderingen van het herroepingsrecht

De retourtermijnen zijn als volgt:

• De klant heeft minimaal 14 dagen de tijd om een retour aan te melden
  • Na aanmelding heeft de klant nogmaals minimaal 14 dagen de tijd om het daadwerkelijk te retourneren
  • Jij hebt na aanmelding 14 dagen de tijd om het bedrag terug te betalen

Voor je retourpagina kan je de volgende tekst gebruiken:

“U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via UWEMAIL@uwwinkel.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is.”

Benieuwd wat voor producten je mag uitzonderen? Klik dan hier

Klachtenpagina

Het hebben van een klachtenpagina in de footer van je webwinkel is erg belangrijk. Wanneer klanten ontevreden zijn en ook nog moeten zoeken hoe ze een klacht in kunnen dienen, helpt dit meestal niet mee.

• Een link naar het Europees ODR-platform waar de klant terecht kan met een klacht
  • Een verwijzing naar WebwinkelKeur voor de geschillenbemiddeling

Voor de klachtenpagina kan je de volgende tekst gebruiken:

“Het kan altijd voorkomen dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland. We raden u aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar [E-MAILADRES]. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via WebwinkelKeur via https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/consumenten/geschil. Tevens is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.”

Bestellen en betalen

Natuurlijk zijn er nog wat andere punten waar we op controleren, namelijk het bestel en betaalproces. Hieronder lees je de belangrijkste punten:

• Zorg ervoor dat de consument minimaal 50% van het bedrag achteraf kan betalen, door een achteraf betaaloptie aan te bieden
  • De klant moet zelf toestemming geven om de nieuwsbrief te ontvangen. Het vinkje voor het ontvangen van de nieuwsbrief mag dus niet standaard aan staan
  • De prijzen bij de consumentenkoop moeten inclusief btw getoond worden
  • Zorg ervoor dat je voldoet aan de informatie over betaalverplichting. De afrekenknop moet bijvoorbeeld het woord ‘afrekenen’ of ‘betalen’ bevatten. Alleen akkoord gaan met de betaalverplichting is niet voldoende
  • Zorg ervoor dat de prijzen en kosten duidelijk op je website staan. Er mogen geen verborgen extra kosten berekend worden, bijvoorbeeld voor extra verzekering, levering of een betaalmethode
  • Het hebben van een SSL-certificaat op je website is erg belangrijk. Op die manier weet je zeker dat je webwinkel beveiligd is en zijn de gegevens van je klant ook beschermd

Overige informatie

Volgens de Europese Richtlijnen dien je sinds 28 mei 2022 als webwinkelier de echtheid van jouw reviews te kunnen garanderen. We raden je daarom aan om dit blog te lezen, en om de volgende tekst op je website plaatsen:

We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service. Onze beoordelingen worden daarom, onpartijdig, beheerd door WebwinkelKeur.

WebwinkelKeur heeft maatregelen getroffen om de echtheid van reviews te garanderen. Welke maatregelen dit zijn lees je hier.

Onze klanten worden niet beloond voor het schrijven van reviews. Er worden geen kortingen of andere cadeautjes gegeven.

overstappen webshop keurmerk en reviews
Meld je direct aan!