Mag je ondergoed uitsluiten van retourrecht?

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsMag je ondergoed uitsluiten van retourrecht?
Jacqueline asked 4 jaar ago
Ik vraag mij af of je wettelijk gezien slips mag uitsluiten van het retourrecht in verband met hygiëne.
Want hoe weet ik of de klant de slip gepast heeft over het ondergoed? Ik weet dat er hygiëne strips zijn om in het ondergoed te plakken maar tot nu toe heb ik die alleen in het Engels gevonden. Hoe zit dit wettelijk?
caleni Staf answered 4 jaar ago
Beste Jacqueline,  Wat daadwerkelijk valt onder hygiëneproducten staat nergens letterlijk vastgelegd. Over ondergoed kan vaak wel worden gezegd dat het eronder valt, maar onder welke voorwaarden het dan nog wel geretourneerd kan worden is niet altijd zeker. Wij gaan er daarom vanuit dat wanneer er een hygiënestrip is aangebracht het artikel niet meer geretourneerd mag worden als deze verwijderd wordt. Wanneer er geen strip is aangebracht,kan het artikel dan ook niet worden uitgesloten van retour omdat er niet te bewijzen valt dat de kleding gedragen is.  Ik hoop jouw vraag hiermee voldoende te hebben geantwoord. Groet, Asoka
Alex answered 2 jaar ago
Ondergoed is geen product dat om wille van de gezondheid of hygiëne niet teruggezonden kan worden nadat de verzegeling ervan is verbroken. Het Europees Hof van Justitie heeft in haar uitspraak van 27 maart 2019 in de zaak C-681/17 geoordeeld dat een matras geen product is dat om willen van de omwille van de gezondheid of hygiëne niet teruggezonden kan worden. Ondergoed is te reinigen en er is een tweedehandse markt voor.