Algemene voorwaarden webshop (gratis download)

Gratis algemene voorwaarden voor jouw webshop

voorbeeld algemene voorwaarden webshop

In samenwerking met de Kamer van Koophandel stelt WebwinkelKeur Algemene Voorwaarden voor webwinkels ter beschikking. Deze voorwaarden voldoen aan de laatste wetgeving en kun je overnemen voor in jouw webwinkel. Vul hierbij wel je persoonlijke bedrijfsgegevens in op de daarvoor aangegeven plaatsen.

Genereer algemene voorwaarden voor mijn webshop
Leden vinden deze algemene voorwaarden ook in het dashboard onder Installatie > Documenten.

Nog geen lid? Laat geen omzet liggen. WebwinkelKeur helpt je te voldoen aan geldende regelgeving, verzamelt automatisch reviews en brengt jouw webshop naar de “next-level”. Maak ook een succes van jouw webwinkel.

Meld je direct aan!

Leden of webwinkeliers die in het aanmeldingsproces van WebwinkelKeur zitten, kunnen de algemene voorwaarden downloaden binnen hun dashboard onder Promotie > Documenten.

Download algemene voorwaarden voor leden

Naast het vermelden van de bedenktijd in de algemene voorwaarden van je webshop, heb je als webwinkelier ook de verplichting om buiten de algemene voorwaarden de klant te wijzen op dit recht. Dit kan op een aparte pagina die je bijvoorbeeld Herroeping of Retourneren noemt. We hebben hier handige voorbeeldteksten beschikbaar die je kunt kopiëren.

Moet ik lid zijn om de voorbeelddocumenten te kunnen gebruiken?

Nee, er zijn speciale voorbeelddocumenten van algemene voorwaarden voor webshops beschikbaar voor niet-leden. Je kunt ze eenvoudig met bovenstaande button downloaden en gebruiken op je webwinkel. Natuurlijk raden we je aan om lid te worden om te profiteren van alle voordelen die lidmaatschap biedt.

Ik wil lid worden, welke algemene voorwaarden moet ik gebruiken?

Als lid vind je de algemene voorwaarden binnen het dashboard. Het verschil met de publieke algemene voorwaarden is dat de voorwaarden voor leden verwijzen naar onze geschilbemiddeling. Doorloop je momenteel de aanmelding, dan kun je de algemene voorwaarden voor leden al gebruiken.

Hoe zit het met producten zonder bedenktijd?

Verkoop je producten waar de wettelijke bedenktijd niet van toepassing is? Geen probleem! De algemene voorwaarden voor je webshop bevatten de wettelijke uitzonderingen zoals verkoop van maatwerk of houdbare producten. In dat geval kun je gewoon deze voorwaarden gebruiken, vermeld wel op een klantenservice pagina duidelijk dat het herroepingsrecht niet van toepassing is (voor bepaalde producten). Zie hier voorbeeldteksten om je bezoekers te informeren.

Waarom zijn algemene voorwaarden belangrijk voor je webshop?

In algemene voorwaarden staan de rechten en plichten van zowel jouw klant als van jou. Hierdoor schep je duidelijkheid voor zowel jou als voor je klant en voorkom je juridische discussies in de toekomst. Zo staat er in algemene voorwaarden opgenomen hoe de bedenktijd werkt, wat de uitzonderingen hierop zijn, hoe je omgaat met garantie, dat de consument een betaalverplichting heeft en hoe je omgaat met klachten. Naast het vermelden van deze zaken in de algemene voorwaarden is het belangrijk dat je deze zaken ook elders duidelijk vermeld, bijvoorbeeld met onze voorbeeldteksten.

Mag ik zelf zaken wijzigen in de algemene voorwaarden van mijn webshop?

Je mag wijzigingen aanbrengen in de algemene voorwaarden, het is alleen (wettelijk) niet toegestaan om dingen in je algemene voorwaarden te zetten die onredelijk zijn of in conflict zijn met wetgeving. In de regel mag je consumenten niet minder rechten geven dan in de wet zijn opgenomen.

Om een voorbeeld te geven: de minimum bedenktijd is 14 dagen, je mag die verruimen naar 30 dagen, maar niet terug brengen naar 10 dagen. Ook is in de wet opgenomen welke uitzonderingen er gelden op de bedenktijd, je mag niet zelf eigen uitzonderingen verzinnen die niet onder de wettelijke uitzonderingen vallen.

We raden je dan ook aan de de algemene voorwaarden ongewijzigd te gebruiken wanneer je geen zwaarwegende redenen hebt om wijzigingen aan te brengen. Zo weet je zeker dat de algemene voorwaarden voldoen aan de geldende regelgeving.

Hebben jullie ook Engelse en Duitse documenten?

Ook een internationaal actief? Gaaf. Dan hebben we ook voorbeeld voorwaarden in het Engels. Bekijk ook ons meertalig pakket.

Meer veelgestelde vragen

Meer veelgestelde vragen rondom algemene voorwaarden voor je webshop.

Hoe moet ik algemene voorwaarden ter beschikking stellen?

Je moet algemene voorwaarden ter beschikking stellen op een manier waarop de consument deze eenvoudig kan lezen en kan opslaan voor later gebruik. We raden je daarom aan om je algemene voorwaarden naast als normale HTML pagina, ook als PDF beschikbaar te stellen. (meer…)

Moet ik dezelfde algemene voorwaarden hanteren richting bedrijven?

Nee, richting zakelijke kopers (B2B) mag je andere voorwaarden hanteren. Daarin hoef je niet te voldoen aan consumentenwetgeving als bedenktijd. Richting zakelijke kopers ben je dan ook vrijer om je eigen regels te bepalen. (meer…)

Zijn algemene voorwaarden verplicht?

Algemene voorwaarden zijn niet wettelijk verplicht voor een webwinkel, maar het is wel zeer gebruikelijk en verstandig om algemene voorwaarden te hanteren. Ook is het hebben van duidelijke algemene voorwaarden een eis om in aanmerking te komen voor WebwinkelKeur. (meer…)

Algemene voorwaarden voor je webshop geplaatst en nu?

Controleer dan of je ook een privacy policy hebt. Geen privacy policy op dit moment? Genereer dan je eigen privacy policy die voldoet aan de nieuwe GDPR/AVG-wetgeving. Je webwinkel helemaal klaar voor aanmelding? Ga dan gelijk door naar aanmelden.